Volksdans in Vlaanderen

Het thema van volksdans in Vlaanderen... In het buitenland geroemd om zijn rijkdom aan passen en figuren. Bij elk feest danste en zong men.

Volksdans en -muziek vergezelde elk feest of stadium in het leven van vroeger : van het zingen voor een huilende baby tot dansen op een bruiloft tot het houden van een dodenwake. Zovele dansen vertellen telkens een verhaal van hoe het vroeger was. De veelheid aan verhalen en aspecten is wel specifiek voor dit 'bijzonder verhaal'. Daar die verhalen, dansen en muziek vanuit het volk kwamen en zo 'gewoon', zijn ze meestal niet genoteerd, in tegenstelling tot de Grote kunst. Nochtans vormen ze de wortels van de mensen die hier in Vlaanderen wonen.

Wie herinnert zich niet het liedje dat je moeder zong als je niet kon slapen ? Waar heeft zij dat geleerd ? Welke dansen werden er gedaan bv. door de kinderen op de speelplaats? Of we het graag hebben of niet, ons leven is verweven met onze voorouders en wat we van hen geleerd hebben. Hun manier van leven sijpelt ongemerkt door in ons leven en wat wij aan onze kinderen zullen nalaten. In hoeverre staan wij in onze eigen Vlaamse wortels of settlen we ons in de voortdurend wisselende trends ? Daarom is dit erfgoedverhaal bijzonder belangrijk. Het gaat over wie we in feite zijn. Verhalen over feesten, gebruiken, volksdans en -muziek houdt een gemeenschap samen. En wie houdt er niet van een goed verhaal?

Voortdurende uitbreiding vh aanbod in onze bib

Van middeleeuwen tot nu maar vooral vanaf 19e eeuw

Elk dorp, gemeente of stad had zijn specifieke feesten, gebruiken, volksmuziek/dans en kledijen

www.dedansgazet.be; www.IVV.be, www.VVKB.be en zovele volksmuziek- en -dansgroepen, gildes