Het Kasteel van Loppem

Het Kasteel van Loppem

Het Kasteel van Loppem is een neogotisch totaalkunstwerk en zou er niet geweest zijn zonder de visie en ijzeren wil van de kasteelvrouw.

De geschiedenis wordt te vaak door mannen geschreven. We concentreren ons blind op het bronnenmateriaal. Als we voorbij de bronnen kijken, zien we dat ook vrouwen een aardige duit in het zakje hebben gedaan. Eén zo'n voorbeeld is de bouw van het Kasteel van Loppem waarbij kasteelvrouw Savina de Gourcy Serainchamps (en niet haar blinde man Charles van Caloen) strak de touwtjes in handen nam.

Ik ben erfgoedverteller.

Halfweg 19e eeuw - neogotiek

Loppem, maar evengoed met de rand rond Brugge waar werkplaatsen werden opgericht om dit soort neogotische realisaties waar te maken.

www.kasteelvanloppem.be - www.brugseommeland.be - https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/23753