De ommegangtradities van stad Dendermonde

Elke laatste donderdag van augustus komen tienduizenden mensen een fijne zomeravond beleven in onze historische binnenstad voor ‘Katuit’: de historische reuzenommegang van Indiaan, Goliath en Mars. Elke editie is tevens een herinnering dat de tienjaarlijks Ros Beiaardommegang dichterbij komt. Een vermelding van de traditie, de ommegangen zelf of hun elementen lijkt ons dus een meerwaarde te zijn voor jullie museum. De verhalen en elementen kunnen dan ook naar alle mogelijke dragers vertaald worden, van spoken word tot 3D prints. Ons rijk archief zal jullie ongetwijfeld inspireren om iets leuks te creëren.

1. Lange familietradities en lokale gebruiken zijn verweven met de stoeten: - de ‘Wildemannenloop’: een Europese middeleeuwse traditie om te mogen toetreden tot een gilde. - creatie van de 'Pijndersfeesten': een nieuw, jaarlijks event over de (eeuwenoude) Gilde der Vrije Pijnders, de dragers van het Ros Beiaard, versus de (nieuwe) dragers van (wijk)paarden stoet die uitging in 2022. - de lokale trend tot grotere gezinnen. In Dendermonde hoopt (bijna) elke gezin met drie zonen het volgende vierde Heemskind op de wereld te mogen zetten 2. de ommegangen zetten ook socio-culturele dingen in gang: - honderden vrijwilligers werken voor en achter de schermen mee uit de goedheid van hun hart - alle stadsdiensten zijn betrokken: veiligheid, mobiliteit, ecologie, toerisme, leerwerkplaatsen, communicatie … - (lokale) burgers figureren vanaf 5 tot 99 jaar jaar in de stoet. Men hopt ook van rol naar rol, naargelang m'n ouder wordt. - er gebeurt expertise-uitwisselingen met andere ommegangsteden - lokale handelaars ontwikkelen speciale menu’s of baten van eet-en drankstanden uit - bewoners van huizen langs het parcours stellen hun woonst, terrassen, voortuinen ... open voor hun gasten, vrienden en familie om mee te genieten van ‘hun stoet’.

Onze ommegangelementen zijn indrukwekkend, beschermd en erkend, materieel erfgoed op zichzelf. Maar, wat de traditie anno 2023 onmisbaar maakt, is hoe ze mensen tot op heden samenbrengt. Al sinds de 15e eeuw geven de Dendermondse ommegangen hoop. Als steun- of verzetsmiddel te midden zware tijden (crisis, oorlog …). Of, uit erkenning bij een heuse lokale verwezenlijking (bouw spoorweg, Dendermondenaar die Lord Major van Londen werd …). Goed nieuws of een hart onder de riem, dat zijn onze ommegangen in een notendop. Iets wat we in 2023 nog steeds goed kunnen gebruiken.

De lancering van de Pijndersfeesten en de (jaarlijkse) Reuzenommegang 'Katuit'

15e eeuw

Plaats: Dendermonde; elementen: Ros Beiaard en drie Gildereuzen (Indiaan, Mars, Goliath)

www.rosbeiaard.be, www.pijnders.be