We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Schittert jouw verhaal straks in het virtueel museum?

Gregoriaanse muziek in Vlaanderen

Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?

Gregoriaans wordt in de katholieke kerk wereldwijd nog (heel af en toe) gezongen. In West-Europa is het de oudste nog gekende muziekvorm, goed gedocumenteerd, maar nu met uitsterven bedreigd. In Vlaanderen komt het gregoriaans binnen samen met de grote bekeerders: van Amandus en Bavo in Gent tot eeuwen later Norbertus in Antwerpen. Door Karel de Grote en Paus Gregorius worden instructies de wereld ingestuurd om het gregoriaans te uniformiseren - niet alleen uit muzikale of religieuze overwegingen, politiek speelde uiteraard altijd mee. In de Vlaamse en Brabantse kloosters en abdijen werden prachtig verluchte werken gekopieerd, waardoor we vandaag nog een behoorlijk goed idee hebben wat en hoe 1000 (!) jaar in Vlaanderen werd gezongen. En alle uniformiteit te spijt, de Gentenaren hadden toch hun eigen gregoriaans: er zijn officiegezangen bewaard, waar het leven van Bavo wordt verteld en de rol die de Fiere Stede daarin speelde.

Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?

Eén van de beelden die bijbleven uit Tom Waes' Het Verhaal van Vlaanderen, is de kartonnen doos met - misschien, wellicht, wie weet - het stoffelijk overschot van Judith Van Vlaanderen. Naar aanleiding van die uitzending wil o.a. professor Steven Vanderputten van de Gentse universiteit die zaak opnieuw onderzoeken. De historici hopen om in de loop van 2024 de resultaten van dat onderzoek bekend te kunnen maken. De zangers van Schola Gregoriana Cantabo dachten: als Judith daar begraven lag, vond ook haar uitvaart daar plaats. We weten ongeveer hoe mensen van stand in die tijd een laatste afscheid kregen. Dat ging gepaard met véél - voornamelijk gregoriaans - gezang.

Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?

Gedurende eeuwen begeleidden gregoriaanse gezangen de Vlamingen bij de belangrijkste momenten in het leven: doop en dood. Maar ook doorheen de seizoenen die sterk gelinkt waren aan het kerkelijke jaar (of omgekeerd) en de bijhorende gezangen. Het is als het ware de soundscape van de vroege middeleeuwen. Een soundscape die we heel gedetailleerd kunnen reconstrueren.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

In samenspraak met Steven Vanderputten zoeken we een gelegenheid in 2024 om, in het kader van de studie naar Judith Van Vlaanderen, haar uitvaart te reconstrueren.

Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?

7e tot 12e eeuw. (Judith Van Vlaanderen overleed op 5 maart 1094)

Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?

Gent, abdijen en kloosters, incunabelen en het immateriële erfgoed van gregoriaans zingen.

Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?

https://sites.google.com/view/cantabo https://nl.wikipedia.org/wiki/Judith_van_Vlaanderen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01/18/ugent-heropent-onderzoek-naar-stoffelijke-resten-allereerste-gra/