Contios, de reus van Kontich

Reus Contios is geen klassieke folklore reus maar een verhalenreus. Werkgroep REUZENplan organiseert artistiek sociale spektakels waarin deze 6m hoge reus, steeds de hoofdacteur speelt. Zij trekken van wijk tot wijk en gaan telkens op zoek naar nieuwe partners om telkens nieuwe verhalen in een spektakel om te zetten. Dit gebeurt steeds i.s.m. scholen, sport- en podiumverenigingen, vluchtelingen, ouderlingen, enz. ...

Om hun doel te bereiken, gaan ze op zoek naar professionele artiesten (auteur, componist, tekenaar, muzikanten, zangers, acteurs, …) die de medewerkers begeleiden en het geheel opkrikken naar een hoger niveau.

Zijn naam Contios is historisch de oprichter van Kontich. Historicus en letterkundige Alfred Michiels schreef in 2011 het boek Rupera over de herkomst van gemeentenamen. De naam gemeentenaam Kontich zou afkomstig zijn van een persoon. Contios was een Keltische figuur in de periode ~100 n.C. Hij werkte voor Rome als honderdman. In het Romeins is zijn naam Contius (Conto = 100) Keltisch uitgesproken is dit Contios. Rome schonk hem het gebied van zijn voorouders toen hij afzwaaide uit het Romeinse leger. De gemeentenaam Kontich is een voortvloeisel van zijn naam. De oudste schrijfwijzen zijn Conteka in 1088 en Contheca in 1147.

Als reus waakt hij over deze omgeving. Hij houdt van mensen heeft een sterk groepsgevoel en verantwoordelijkheid over zijn domein Kontich. Hij houdt van de natuur en weet er veel van. Denkt hierin op een Keltische manier.

Zelf is hij ook uit natuur elementen gemaakt (geschilde wissen). Zijn bijhorende duwkar is in elkaar gelast uit recuperatie ijzer uit de industrie.

Jaarlijks. Reus Contios, de bekende reus van Kontich, viert op 25 en 26 maart 2023 zijn tiende verjaardag

Voor elk spektakel zoekt werkgroep REUZENplan een nieuw team van 9 mensen om de reus voort te bewegen. Tijdens een aantal oefenmomenten kan hij dan verschillende houdingen aannemen die passen in het nieuwe verhaal. Twee van hen verplaatsen zijn voeten en benen en nog eens 2 anderen bedienen zijn handen en armen. Verder staat er ook iemand op de duwkar om het hoofd te draaien en te laten knikken en is er ook een persoon die de hefboom bedient om de rug te laten buigen. En om de kar zelf te duwen en te sturen zijn er nog eens 3 mensen nodig. Dit moet dan gekoppeld worden aan de ingesproken tekst van de dialogen. De poppenspelers zelf ziet niet altijd de te schuine houding van het geheel van de reus. Een coördinator stuurt de poppenspelers aan van op een kleine afstand.

Eerste eeuw, nu

Kontich