De groentetuin van Vlaanderen

In de streek tussen Antwerpen en Brussel bevindt/bevond zich de groentetuin van Vlaanderen. Van de eerste glazen dorpen in Wommelgem en Wilrijk tot de witloofdriehoek tussen Mechelen, Leuven en Brussel. Tot op de dag van vandaag telt deze streek heel veel actieve spelers in de tuinbouw, met zowel moderne als traditionele teelten. De meerderheid van onze gezonde voeding komt nog steeds uit deze historische groentestreek.

De regio kent vele pioniers. Van de ontdekker van het witloof, over de eerste beroepsvereniging van biotuiniers, tot de uitvinders van biologische gewasbestuiving met insecten. Sommige van deze pioniers zijn nobele onbekenden, anderen maakten wereldwijd naam en faam.

Dit verhaal past helemaal in de 'plant-based future' die we met ons allen moeten nastreven om de klimaatopwarming zoveel mogelijk af te remmen. Een erfgoedverhaal dat niet actueler kan zijn dan dit.

In 2024 plant 't Grom grote restauratiewerken op haar erfgoedsite met mogelijk ook al een nieuwe opening en invulling.

1850-nu

Alle voormalige plaatsen binnen de groenstreek, zijnde

www.tgrom.be

Nee of weet niet