De tijd van Daens en de Roelanders: een bijzondere beweging uit de Denderstreek

De “tijd van Daens” staat symbool voor de miserabele omstandigheden waarin arbeiders en boeren aan het einde van de 19e eeuw werkten en leefden. Priester Adolf Daens werd het boegbeeld van de strijd tegen deze enorme ongelijkheid, maar hij stond niet alleen.

Het was zijn broer Pieter, die Adolf Daens in contact bracht met de Roelanders uit de streek rond Ninove. Samen richtten zij in 1893 in Okegem een nieuwe partij op: de Christene Volkspartij. Naast sociale hervormingen om het lot van boeren en fabrieksarbeiders te verbeteren, ijverden deze christendemocraten ook voor algemeen enkelvoudig stemrecht, onderwijsplicht en de gelijkwaardigheid van Nederlands en Frans. Tegen de stroom in! Maar wie waren die daensisten in Denderland? Wat dreef hen ertoe om een nieuwe partij op te richten? En hoe werd een priester het boegbeeld van een christelijk geïnspireerde politieke beweging die de machtige Katholieke Partij openlijk uitdaagde?

De meeste mensen kennen priester Daens wel van de film of van de musical, maar het beeld blijft vaak hangen bij het persoonlijke verhaal van de koppige priester. De voorgeschiedenis van het daensisme en het verhaal van de Roelanders uit Ninove, Denderleeuw en Haaltert blijft vaak onderbelicht. Toch is 'het daensisme' ook een verhaal van kleine en grote Daensisten, van Aloïs De Backer en smid Lambrecht, van Hector Plancquaert en van de oprichting van de partij in Okegem, ... Een verhaal dat nog niet is uitverteld voor het grote publiek.

We werkten in 2021 en 2022 intensief rond dit thema.

tweede helft 19e eeuw, begin 20e eeuw

Aalst, Ninove, Haaltert, Denderleeuw, Denderstreek, sociale strijd, Belgische politiek, industrialisatie,...

www.erfgoedceldenderland.be/daens