De Ros Beiaardommegang van 1888 door Jan Verhas (1891) Olie op doek (200,5 x 269 cm)

Ommegangtradities en processies, in het bijzonder de Ros beiaardommegang van Dendermonde

Dit schilderij werd gerealiseerd als herinnering aan de eer die Dendermonde aan Sir Polydore De Keyser bewees door op 26 en 27 augustus 1888 een Ros Beiaardommegang te realiseren ter gelegenheid van de Lord Mayor (1887-1888) van Londen aan zijn geboortestad. Het schilderij toont de aankomst van de praalwagen ‘Stad Londen’ (met buste van P. De Keyser) en het Ros Beiaard, bereden door de Vier Heemskinderen. Op de eretribune zit centraal Lord Mayor en zijn gevolg. Onder het tweede raam van rechts zijn toondichters Emanuel Hiel en Peter Benoit te zien. De schilder zet zichzelf en zijn dochter vooraan op het schilderij.

Het is sterk verbonden aan de traditie van het Ros Beiaard die in Dendermonde maar ook in andere Vlaamse steden (Lier, Mechelen) leeft en tot de late middeleeuwen teruggaat. Jan Verhas (1834-1896) wordt beschouwd als grondlegger van de Dendermondse school en maakte naam als portret- en genreschilder. Het werk toont een kunstenaar op het toppunt van zijn kunnen

Niet specifiek

Het is verbonden aan de 19de eeuw met zijn kunstsalons en kunstenaarskolonies.

Het kunstwerk is sterk verbonden met Dendermonde want het toont het Dendermondse stadhuis en de Ros Beiaardommegang als immaterieel cultureel erfgoedtraditie die tot op vandaag sterk leeft in de stad.

https://www.rosbeiaard.be/thema/3061/historiek; https://artinflanders.be/nl/kunst/de-meesterschilder-1