De eerste klavecimbelbouwers in de Lage Landen

De eerste klavecimbelbouwers waren hier in de Lage Landen begin 16 eeuw. Het virginaal van Ioos Karest uit 1548 is het oudste bewaard (Vlaams) instrument en bevindt zich in het MIM te Brussel.

Een bijzonder verhaal is dat van Jan-Pieter Sweelinck, hij was organist van de hoofdkerk in Amsterdam, kwam nooit zijn stad uit! Een enkele keer heeft hij Amsterdam verlaten om naar Antwerpen een klavecimbel te bestellen bij de fam. Ruckers voor zijn kerk. Het klavecimbel heeft de tijd niet overleefd maar het beschilderd deksel is nog steeds te bewonderen in het Rijksmuseum te Amsterdam.

30 jaar later is Hans Ruckers (toonaangevend) een van de belangrijkste klavecimbelbouwers te Antwerpen, drie generatie’s lang zullen ze de traditie verderzetten met de zonen Johannes en Andreas en de kleinzoon Johannes Couchet. Ze waren zeker zo bekend en beroemd al P.P.Rubens!

Zestiende en zeventiende eeuw

Antwerpen, heel Europa

Mooie Vlaamse klavecimbels zijn te bewonderen in het Vleeshuis in Antwerpen en in het MIM te Brussel. Beide musea hebben een uitzonderlijke mooie collectie.

Hier is de bouw te volgen van de eerste kopie van het Andreas Ruckers klavecimbel 1605 door mezelf. Het origineel klavecimbel bevind zich nog altijd in Antwerpen in het Vleeshuis: https://www.museumvleeshuis.be/nl/pagina/klavecimbels-voor-de-21ste-eeuw