Andreas Vesalius: de vader van de moderne anatomie

Vlaanderen als voedingsbodem voor wetenschappelijk onderzoek, vroeger en nu

De beroemdste arts van de Lage Landen is zonder twijfel Andreas Vesalius (of Andries van Wesel), geboren in Brussel rond de jaarwisseling van 1514-1515. Geneeskunde zat bij hem in de familie, want zijn overgrootvader was dokter van Karel de Stoute, professor in Leuven en stadsdokter in Brussel, zijn grootvader arts van keizer Maximiliaan en zijn vader apotheker, eerst van Margareta van Oostenrijk en daarna van Karel V. Tussen 1530 en 1536 studeerde hij in Leuven en in Parijs. Daarna behaalde hij op 5 december 1537 de titel van doctor in de geneeskunde in Padua. Vanaf 6 december 1537 bezette hij zes jaar lang – de maximum toegelaten periode – de leerstoel anatomie en chirurgie. Zijn lessen aan de dissectietafel en zijn beroemde verhandeling De humani corpore fabrica (Bazel, 1543) brachten een revolutie teweeg op het gebied van de anatomie. In 1543 werd hij benoemd tot lijfarts van Karel V, en daarnaast had hij een privépraktijk in Brussel. Hij behield zijn positie bij Filips II en vestigde zich in Spanje. In 1564 ondernam hij een pelgrimstocht naar het Heilig Graf. Op de terugweg stierf hij op het eiland Zakynthos op 15 oktober.

De naam Vesalius zal velen wellicht bekend in de oren klinken, maar wie was hij ook al weer, en waarom was hij zo belangrijk? En in welke kringen circuleerden hij en zijn familie?

In 2025 opent KU Leuven een Vesaliusmuseum rond wetenschappelijk onderzoek, zorg en samenleving.

16de eeuw (renaissance / humanisme)

Leuven, boek "De humani corporis fabrica"

Charles-Henri Nyns, Gabrielle Bertrand & Violet Soen. “Andreas Vesalius”. In: ODIS. Record laatst gewijzigd op 6 januari 2023, beschikbaar online op http://www.odis.be/lnk/en/PS_172875.