De bloeitijd van het humanisme in Leuven

Tijdens de 16e eeuw beleefde de Leuvense universiteit haar gouden eeuw. Vernieuwende denkers zoals Desiderius Erasmus en Juan Luis Vives verbleven hier en gaven er soms les. De eerste druk van het spraakmakende boek Utopia van Thomas More verscheen in Leuven in 1516 bij Dirk Martens. In 1517 was Erasmus de drijvende kracht achter de stichting van het baanbrekende Collegium Trilingue, waar studenten les kregen in de drie gewijde talen, Latijn, Grieks en Hebreeuws, via de rechtstreekse studie van de Bijbel en de klassieken. De pedagogische aanpak drukte zijn stempel op de ‘humaniora’, het secundair onderwijs zoals dit in onze streken ontwikkeld werd. Het college kende beroemde docenten zoals Justus Lipsius. Verscheidene studenten ontpopten zich nadien als vernieuwers in andere domeinen: Gemma Frisius in de wiskunde, Vesalius in de geneeskunde, Mercator in de cartografie, Andreas Masius in de tekstkritiek en de studie van de Bijbel, enzovoort. Ook afgestudeerden uit die periode bleven met elkaar in contact, zoals blijkt uit de correspondentie van Frans Cranevelt (1485-1564), die erkend is als topstuk door de Vlaamse Gemeenschap.

De brieven van Frans Cranevelt zijn op twee verschillende momenten aan de KU Leuven terechtgekomen. De eerste reeks werd gered door prof. Henry De Vocht, tijdens de brand van Leuven in de nacht van 25 op 26 augustus 1914. Terwijl de kogels hem rond de oren floten, zocht hij - met de brieven - beschutting onder het standbeeld van Justus Lipsius.

Namen zoals Erasmus en Thomas More zijn bekend bij het grote publiek, maar wie weet er dat de editie van de 'Utopia' van Thomas More in Leuven gedrukt werd, bij Dirk Martens. Deze keuze is maar één element dat aangeeft hoe belangrijk Leuven was voor renaissencegeleerden.

Er zijn geen plannen om dit object in de kijker te stellen in 2024. Werk van de Leuvense humanisten is wel steeds beschikbaar op Lovaniensia.be. Dit platform zal extra in de kijker gezet worden tijdens het jubileumjaar 2025.

16de eeuw (renaissance / humanisme)

Leuven, boeken van Erasmus en andere personen verbonden aan de Oude Leuvense Universiteit

https://expo.bib.kuleuven.be/exhibits/show/de-cranevelt-correspondentie/de-cranevelt-correspondentie--; Lovaniensia.be; https://expo.bib.kuleuven.be/exhibits/show/erasmus; https://expo.bib.kuleuven.be/exhibits/show/500-jaar-collegium-trilingue

Wie in jouw organisatie mogen we contacteren voor meer informatie?

An Smets, an.smets@kuleuven.be