Deel op X
Deel op X

Boudry - een familie kunstenaars

Kunst voor iedereen

Jules Boudry leeft in het kleine Poperinge, studeert  omstreeks 1910 in het grote Antwerpen en keert terug naar de Westhoek om er te leven van de  kunst. We vonden van hem meer dan 500 werken terug, maar zijn oeuvre bedraagt misschien het dubbele.  Zijn zoon loopt deels in zijn voetsporen, maar vooral zijn kleindochter Nele, die ook gaat studeren in het grote Antwerpen bouwt een veel bredere en veel internationaler oeuvre op.

De kunst van Jules Boudry, zoon Paul Boudry, kleindochter Nele Boudry en de vele andere familieleden die ook artistiek actief zijn of waren zal veel mensen verrassen. Het werk is kleurrijk en beeldend zeer toegankelijk. We vergeten ook Aloïs Boudry niet, de oom van Jules Boudry, die een nationaal gewaardeerd schilder was tussen 1880 en 1930.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

In de zomer van 2024 organiseert de Koninklijke Heemkundige kring Aan de Schreve een tentoonstelling over Boudry, een familie kunstenaars.  Dit in de marge van het Kunstenfestival Watou 2024. Er wordt een rijkelijk geïllustreerd kunstboek uitgegeven.

Aloïs Boudry start als kunstschilder in Ieper omstreeks 1880 tot 1930. Jules Boudry maakte zijn werken vanaf 1920 tot 1951. Paul Boudry was vooral actief tussen 1960 en 2000.  En Nele Boudry (nu 62jaar) is nog steeds internationaal actief.

Poperinge, de Westhoek, het platteland ,  Nele richt zich meer op de mens en zijn lijden, maar zorgt altijd voor een  hoopvolle toets.

Een selectie uit het oeuvre van diverse Boudry's: Aloïs, Jules, Paul, ....vind je op   www.erfgoedplus.be klik op Boudry  (dit onderdeel wordt door onze werkgroep beheerd), een inleiding in het werk van Nele Boudry (nu woonachtig in het zuiden van Frankrijk) vind je hier  http://www.nele-boudry.com/. Alle activiteiten rond het project Boudry kan worden gevolgd op de website: www.aandeschreve.be/boudry. Evenals op de facebook en instagram pagina van Aan de Schreve.