Gosjdieël

Gosjdieël

Op oudejaarsdag 31 december gaan kinderen tussen 9 jaar (of jonger onder begeleiding) en 12 jaar tussen 9 u en 12 u van deur tot deur om godsdeel in Galmaarden, Tollembeek en Vollezele. Ze kloppen of bellen aan en begroeten de bewoner met een vrolijke en luide Gosjdieël. De bewoner geeft de kinderen een cent in een zelfgemaakt zakje of washandje. Als dank volgt een gelukkig nieuwjaar.

Gosjdieël is opgenomen in de Inventarislijst Vlaanderen voor het Immaterieel Cultureel Erfgoed.

Ja. we organiseren jaarlijks dit gebruik.

Het is een aloude christelijke gewoonte : Godsdeel

Galmaarden-Tollembeek-Vollezele