Emile Claus en “Bietenoogst”

Emile Claus algemeen erkend als belangrijkste impressionist in Vlaanderen - “Bietenoogst” (1890), opgenomen op de Topstukkenlijst en erkend als één van de 10 belangrijkste kunstwerken in Vlaanderen. - 2024 uitgeroepen als Emile Clausjaar. - Emile Claus als Vlaamse Meester (cf. goedgekeurd dossier relance-project Vlaamse Meester door Toerisme Vlaanderen)

- De mythe die gecreëerd werd over het ontstaan van het schilderij "Bietenoogst". Het gigantische doek zou geschilderd zijn in openlucht, er zou een greppel zijn gegraven om het schilderij in neer te laten zodat Claus de luchtpartij kon schilderen. - Size matters: dit grote doek betekende door zijn formaat een statement van de kunstenaar. In 1890 was het absoluut not done om een boerentafereel op dit formaat te gaan schilderen. - De vrouwen van Claus: met daarbij de leerlinge Jenny Montigny die zijn minnares werd en hem niet-aflatend volgde tot aan zijn dood, tot groot ongenoegen van de echtgenote van Claus (Charlotte Dufaux) - Emile Claus werd uiteindelijk in zijn eigen tuin begraven, hetgeen hoogst uitzonderlijk is. Op zijn graf prijkt een grote sculptuur van George Minne. De weduwe van Claus ontzegde de toegang tot het graf aan Jenny Montigny, die dan maar regelmatig de bloemen over het hek gooide.

- De mythe rond het feit dat "Bietenoogst" in openlucht zou zijn geschilderd, kan worden ontkracht. Een dergelijk doek zou bij een windvlaag immers onhoudbaar wegvliegen. Claus had noties van fotografie en werkte het doek wellicht veilig af in het atelier. Het gebruik van foto's als inspiratiebron was not done in de Claus. Bijkomend: hoe werd een dergelijk schilderij dan überhaupt vervoerd naar tentoonstellingen? - De schenking van het schilderij "Bietenoogst" door de weduwe van Claus in 1942 is onlosmakelijk verbonden aan de ontstaansgeschiedenis van museumwerking in Deinze. - De vrouwelijke leerlingen van Claus op het einde van de 19de eeuw vormen een belangrijke bron van info voor de positie van vrouwelijke kunstenaars in die tijd. - Een extra link kan worden gelegd naar WOI, door de ballingschap van de meeste van onze kunstenaars (waaronder Claus in Londen) in die periode. - De link met het agrarische leven, harmonie van de boerenstiel met de natuur.

Emile Clausjaar (1849-1924) = 175-100 j. geleden

Impressionisme, luminisme, sociaal-realisme

Astene (woonplaats Emile Claus), Deinze (ontstaangeschiedenis museum), Sint-Eloois-Vijve (geboortedorp van de kunstenaar), Leiestreek (werkgebied van de kunstenaar), Sint-Martens-Latem (kunstenaarsdorp in de onmiddellijke omgeving), invloed op andere kunstenaars in eigen regio en ver daarbuiten.

www.mudel.be ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Emile_Claus