We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Schittert jouw verhaal straks in het virtueel museum?

Emile Claus en “Bietenoogst”

Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?

Emile Claus algemeen erkend als belangrijkste impressionist in Vlaanderen - “Bietenoogst” (1890), opgenomen op de Topstukkenlijst en erkend als één van de 10 belangrijkste kunstwerken in Vlaanderen. - 2024 uitgeroepen als Emile Clausjaar. - Emile Claus als Vlaamse Meester (cf. goedgekeurd dossier relance-project Vlaamse Meester door Toerisme Vlaanderen)

Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?

- De mythe die gecreëerd werd over het ontstaan van het schilderij "Bietenoogst". Het gigantische doek zou geschilderd zijn in openlucht, er zou een greppel zijn gegraven om het schilderij in neer te laten zodat Claus de luchtpartij kon schilderen. - Size matters: dit grote doek betekende door zijn formaat een statement van de kunstenaar. In 1890 was het absoluut not done om een boerentafereel op dit formaat te gaan schilderen. - De vrouwen van Claus: met daarbij de leerlinge Jenny Montigny die zijn minnares werd en hem niet-aflatend volgde tot aan zijn dood, tot groot ongenoegen van de echtgenote van Claus (Charlotte Dufaux) - Emile Claus werd uiteindelijk in zijn eigen tuin begraven, hetgeen hoogst uitzonderlijk is. Op zijn graf prijkt een grote sculptuur van George Minne. De weduwe van Claus ontzegde de toegang tot het graf aan Jenny Montigny, die dan maar regelmatig de bloemen over het hek gooide.

Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?

- De mythe rond het feit dat "Bietenoogst" in openlucht zou zijn geschilderd, kan worden ontkracht. Een dergelijk doek zou bij een windvlaag immers onhoudbaar wegvliegen. Claus had noties van fotografie en werkte het doek wellicht veilig af in het atelier. Het gebruik van foto's als inspiratiebron was not done in de Claus. Bijkomend: hoe werd een dergelijk schilderij dan überhaupt vervoerd naar tentoonstellingen? - De schenking van het schilderij "Bietenoogst" door de weduwe van Claus in 1942 is onlosmakelijk verbonden aan de ontstaansgeschiedenis van museumwerking in Deinze. - De vrouwelijke leerlingen van Claus op het einde van de 19de eeuw vormen een belangrijke bron van info voor de positie van vrouwelijke kunstenaars in die tijd. - Een extra link kan worden gelegd naar WOI, door de ballingschap van de meeste van onze kunstenaars (waaronder Claus in Londen) in die periode. - De link met het agrarische leven, harmonie van de boerenstiel met de natuur.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

Emile Clausjaar (1849-1924) = 175-100 j. geleden

Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?

Impressionisme, luminisme, sociaal-realisme

Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?

Astene (woonplaats Emile Claus), Deinze (ontstaangeschiedenis museum), Sint-Eloois-Vijve (geboortedorp van de kunstenaar), Leiestreek (werkgebied van de kunstenaar), Sint-Martens-Latem (kunstenaarsdorp in de onmiddellijke omgeving), invloed op andere kunstenaars in eigen regio en ver daarbuiten.

Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?

www.mudel.be ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Emile_Claus

Deze afbeelding is in hoge kwaliteit beschikbaar

Ja

We beschikken over de rechten van dit beeld/kregen toestemming van de rechthebbende(n) voor het gebruik van deze afbeelding.

Ja