Praalgraf van Anselm Adornes en Margareta van der Banck in de Jeruzalemkapel te Brugge

Het praalgraf van Anselm Adornes en zijn vrouw Margareta van der Banck in de Jeruzalemkapel te Brugge. Een loodzware tombe gemaakt uit Doornikse steen aan de hand van beeldhouwer Cornelis Tielman.

Het Adornesdomein & de Jeruzalemkapel geldt als één van de authentiekste plekken in Brugge. Het domein werd gebouwd door de invloedrijke Adornesfamilie in de belangrijke 15e eeuw van Brugge. Vandaag, zo'n 600 jaar later, wordt het beheerd door de 17e generatie van de familie. Anselm Adornes, ridder, diplomaat, handelaar, burgemeester van de stad en nog zoveel meer, vertrok in de 15e eeuw op pelgrimstocht naar Jeruzalem. Hij bezocht er de Heilige Grafkerk en bouwde een replica van de kerk in het centrum van Brugge. Centraal in de kapel staat de graftombe van hem en zijn vrouw. Het praalgraf werd vorig jaar grondig gerestaureerd en verliet de Jeruzalemkapel voor het eerst in 540 jaar. Hierdoor kregen we ook voor het eerst inkijk onder de tombe. Anselm werd vermoord en begraven in Schotland, maar de loden doos met zijn hart en enkele penningen van de Adornesfamilie werden teruggevonden in de grafkelder onder de tombe, samen met het volledige skelet van Margareta van der Banck.

Omdat het domein en de Jeruzalemkapel steeds privé zijn gebleven, is het nog steeds niet heel bekend bij het grote publiek, daarom is het ook de verborgen parel van Brugge. De figuur Anselm Adornes is nochtans uniek. Hij stond zeer dicht bij de Bourgondische Hertogen en de Schotse koning, was een ervaren diplomaat, een uitstekende tegenstander in riddertoernooien en bijzonder ambitieus. Het praalgraf schittert weer als nooit tevoren. In 2024 vieren we bovendien de 600e (!) verjaardag van Anselm Adornes en is het Adornesdomein 10 jaar open voor het publiek. Het feestjaar zullen we op verschillende manieren vieren: het Concertgebouw van Brugge organiseert hun festival GOLD volledig rond de figuur van Anselm Adornes. Het Adornesdomein organiseert een tentoonstelling rond de reizen van Anselm Adornes (Schotland, Jeruzalem, Polen, Napels, ...). Er komen maandelijkse lezingen over thema's die nauw aan Anselms hart lagen, ...

De 600e verjaardag van Anselm Adornes (zie boven)

15e eeuws Brugge: Bourgondische periode

Jeruzalemkapel, praalgraf uit Doornikse Steen, Adornesdomein