De 'tijdelijke' tombe van Robrecht van Béthune in de Sint-Maartenskathedraal in Ieper

We schrijven begin 14de eeuw. Graaf van Vlaanderen Gwijde van Dampierre en zijn zoon Robrecht van Béthune verzetten zich hevig tegen de annexatieplannen van de Franse koning Filips IV de Schone. De Franse vorst zet hen daarom gevangen. Na de dood van vader wordt Robrecht vrijgelaten. De Fransen dwingen hem wel om het nadelige Verdrag van Athis-sur-Orge (1305) te ondertekenen. Het graafschap Vlaanderen moet enorme herstelbetalingen doen aan de Franse koning. Na zijn vrijlating in 1305 verblijft Robrecht van Béthune regelmatig in zijn residentie aan het Zaalhof in Ieper. Hij houdt diplomatiek en militair lange tijd stand tegen de Franse koning. Mede onder druk van zijn kleinzoon Lodewijk II van Nevers geeft de bejaarde graaf Robrecht de strijd op. In april 1320 brengt hij in Parijs leenhulde aan de Franse koning. Robrecht van Béthune overlijdt in zijn grafelijke residentie op het Zaalhof in Ieper op 17 september 1322. Hij krijgt een graf in de kapittelkerk van Sint-Maarten in Ieper.

Doorgaans worden de graven van Vlaanderen van het huis van Dampierre in de abdij van Flines begraven. Na het Verdrag van Athis-sur-Orge ligt Flines echter tijdelijk in Frankrijk. Daarom wordt de graaf ‘voorlopig’ in Ieper begraven. Lodewijk Van Male laat rond 1380 een indrukwekkende tombe oprichten. Die tombe bestaat uit zwart marmer met daarop de graaf in een harnas. Het monument wordt vernield tijdens de Beeldenstorm van 1566. Er komt een nieuwe marmeren zerksteen op het graf. Die witte steen overleeft op haar beurt de Eerste Wereldoorlog niet. In 1973 wordt het graf van Robrecht van Béthune in de Sint-Maartenskathedraal geopend en onderzocht. De onderzoekende artsen noteren in hun verslag dat het lichaam van Robrecht van Béthune na eeuwen nog altijd in vrij goede staat blijkt. Nog in 1973 ontwerpt Walter Seys een nieuwe grafsteen voor de Leeuw van Vlaanderen. Jozef Dekeyzer is de beeldhouwer ervan. De tekst op de steen is van de hand van Marc Galle.

Onder invloed van de romantiek groeit Robrecht van Béthune in de 19de eeuw uit tot een symboolfiguur van de Vlaamse beweging. Het in 1838 gepubliceerde werk “De Leeuw van Vlaenderen” door Hendrik Conscience speelt hierin een belangrijke rol. Robrecht van Béthune maakt de Guldensporenslag echter nooit mee. In 1302 zit hij namelijk in de gevangenis op bevel van de Franse koning. Het is ook zeer de vraag of hij überhaupt ooit de lokale streektaal heeft gesproken. Hij groeit uit tot een mythische figuur. Het feit dat hij in de Sint-Maartenskathedraal in Ieper begraven ligt, is niet erg bekend.

Guldensporenslag

graf Sint-Maartenskathedraal Ieper

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220714_96011557 https://www.focus-wtv.be/nieuws/expo-over-mythische-graaf-van-vlaanderen-ieper