De Namenlijst van het In Flanders Fields Museum

Moeilijke bladzijde uit de geschiedenis

Op een hoog, grijs baken wordt de Namenlijst in het In Flanders Fields Museum geprojecteerd. De namenlijst is een onverdeeld register van alle slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog in België. Elke dag noemt de lijst de namen van wie op de datum van je bezoek het leven liet. Voorbij de waan van de dagelijkse projectie maakt een kiosk de Namenlijst in haar geheel raadpleegbaar. Van de tienduizenden slachtoffers die nimmer een gekend graf kregen, kan vandaag enkel hun naam gelden als een teken van hun bestaan. Omdat de lijst namen bevat van mensen geboren in meer dan 100 landen, wordt dit dodenregister als erfenis gedeeld met een mondiaal publiek, in het museum, maar daarnaast ook online met de hele wereld. Nu de eeuwherdenking voorbij is, gaat het In Flanders Fields Museum onverminderd door met het verzamelen en beschrijven van slachtoffers.

De Namenlijst capteert het geheugen van een land, is inclusief, borgt namen, plekken en verhalen en is een krachtig instrument voor de ‘sharing history’ praktijk van het museum

In 2024 is het 110 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog begon

De Eerste Wereldoorlog

130 plekken in de wereld, België.