De Codex Eyckensis, het oudste boek van België
De Codex Eyckensis, het oudste boek van België
Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?
De Codex Eyckensis is het oudste bewaarde verluchte evangelieboek in België, Nederland en Luxemburg. Het uit twee delen bestaande perkamenten handschrift zou geschreven en verlucht zijn door een monnik in de tweede helft van de 8e eeuw. Het behoorde eens tot de vroegmiddeleeuwse abdij van Aldeneik aan de Maas, en wordt sinds 1571 bewaard in het nabijgelegen Maaseik. De Codex Eyckensis illustreert en symboliseert de zgn. tweede kersteningsgolf, toen Angelsaksische missionarissen zoals Bonifatius door Rome naar de Frankische en heidense gebieden in Noordwest- Europa werden gezonden om daar het christelijk geloof te verspreiden en kloosters te stichten. Vergelijkend onderzoek met andere gelijkaardige codices wees uit dat de Codex Eyckensis wellicht werd vervaardigd in het door Willibrordus gestichte klooster in Echternach (nu Luxemburg) en dat het van daaruit in het vrouwenklooster van Aldeneik is beland. Dergelijke codices werden gebruikt om het woord van God te prediken onder te bekeren volkeren. Dit proces vormde de motor voor de kerstening van Noordwest-Europa en dus ook het huidige Vlaanderen. Het christelijk geloof zou tot de dag van vandaag het leven, denken en doen van de bevolking aldaar sterk bepalen.
Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?
Volgens de legende stichtten twee Merovingische edelen, Adelhard en zijn vrouw Grinuara, in “een klein en nutteloos bos” bij de Maas een abdij voor hun twee dochters, Harlindis en Relindis. Deze abdij noemden ze Eike, een simpele verwijzing naar de bomen die er groeiden. Later veranderde die naam in Aldeneik (Oud Eike). Harlindis en Relindis werden door Willibrordus en Bonifatius tot abdis gewijd. In abdij Eike leefde dus een kleine groep geestelijke vrouwen en zij hadden boeken nodig om hun geloof op een gepaste manier te beleven en om het te verspreiden. Waarschijnlijk bracht Willibrord tijdens zijn tochten beide delen van de codex uit Echternach met zich mee. Harlindis en Relindis zijn later allebei heilig verklaard en een geestelijke uit de omgeving schreef in de 9e eeuw een korte biografie van de zussen, de zgn. Vita. Die tekst bevat veel plaatselijke informatie, doorspekt met verhalen over wonderen en de verheerlijking van de deugdzame zussen. Ruim honderd jaar na de dood van de heilige vrouwen vertelde men dat zij een uitstekende opvoeding hadden genoten in een Frans klooster, waar ze hadden leren kalligraferen, schilderen, weven en borduren. In de biografie lezen we dat Harlindis en Relindis onder meer een evangeliehandschrift hebben gemaakt en een boek met de teksten van de psalmen. Vanaf de 9e eeuw beschouwde men de Codex Eyckensis volgens deze overlevering als het eigenhandige werk van de heiligen Harlindis en Relindis. De gelovigen van Eike vereerden de nagedachtenis van “hun” heiligen, en ook het zeldzame relict dat ze achterlieten: de Codex. De twee delen van de Codex Eyckensis werden dus heilige objecten, maar dienden vanaf dan ongetwijfeld ook om de bevolking met de evangelieteksten te laten kennismaken. De verering van Harlindis en Relindis verspreidde zich wijd over het bisdom Luik. De Codex Eyckensis bevindt zich al ruim 1200 jaar in dezelfde gemeente. Toch kende hij geen rimpelloos bestaan. In de 9e eeuw werden de heiligen Harlindis en Relindis bijgezet in stenen sarcofagen in de nieuwe stenen kerk. De relieken werden samen met de codex aanbeden door de gelovigen. In 952 schonk keizer Otto I de abdij aan de bisschopskerk van Luik. De vroegere gemeenschap van zusters veranderde in een kapittel van kanunniken. Intussen vormde zich vlakbij Aldeneik een nieuw gehucht, dat men Nieuw-Eike noemde. Nieuw-Eike floreerde en groeide uit tot de stad Maaseik in 1245. Later werd Aldeneik een onderdeel van de gemeente Maaseik. In de 16e eeuw barstte de godsdienstoorlog los in de Lage Landen. In 1571 verlieten de kanunniken het onbeschermde, landelijke Aldeneik uit angst voor aanvallen door calvinistische legertroepen. Ze zochten beschutting binnen de Maaseiker stadsmuren en namen de relieken en relicten van de heiligen Harlindis en Relindis met zich mee. Deze bevinden zich sindsdien in de Sint-Catharinakerk van Maaseik. In de 20e eeuw leed de Codex Eyckensis niet zozeer onder oorlogen, maar wel onder een mislukte restauratie. In 1957 zou de deken van Maaseik het handschrift in de draagtas van zijn brommer naar Düsseldorf hebben gebracht, waar de amateur-restaurateur K. Sievers alle bladzijden overtrok met zelfklevende folie, een techniek die in de Tweede Wereldoorlog was gebruikt om landkaarten te verstevigen. Een rampzalige ingreep. Tussen 1988 en 1992 is deze mipofolie met de modernste technieken van het perkament verwijderd. Men bond de twee delen, Codex A en B, bij die gelegenheid ook opnieuw afzonderlijk in. In 1388 vond de eerste religieuze ommegang tussen Aldeneik en Maaseik plaats, waarbij men onderweg de relieken van Harlindis en Relindis toonde aan de bevolking. Het visuele contact tussen gelovigen en relieken vond dus niet uitsluitend meer plaats in de kerk. Later ging de processie om de zeven jaar uit. Na de antireligieuze Franse Revolutie nam men in 1871 de traditie van de processies opnieuw op. Ze gaan nu uit om de 25 jaar. De laatste Harlindis- en Relindisprocessie, lokaal gekend als ‘de Ommegang’, vond plaats in september 2023.
Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?
De Codex Eyckensis staat symbool voor en illustreert het historische proces van de zgn. tweede kersteningsgolf, waarbij het christelijk geloof werd verankerd in Noordwest-Europa en dus ook in het huidige Vlaanderen. De codex werd gebruikt om te prediken maar ook om te aanbidden, daar het na de dood van Harlindis en Relindis beschouwd werd als een (secundair) reliek. Het christelijk geloof zou op alle aspecten het doen en denken in de middeleeuwen tot de dag van vandaag bepalen. In de stijl van verluchten spreekt duidelijk een Angelsaksische traditie, waarmee de link wordt gelegd naar de Angelsaksische wereld, alsook Byzantijnse/Mediterrane invloeden. Dit illustreert dat de Maasvallei geen afgesloten wereld vormde maar dat er invloeden van andere culturen en tradities hun weg vonden naar de religieuze centra aldaar. De daar gestichte kloosters (de parallel met het klooster van Susteren aan de andere kant van de Maas is treffend) werden centra waar religie, kunst en ambacht, opvoeding, economie, politiek en sociale ontwikkelingen elkaar kruisten en interageerden. De Codex Eyckensis als reliek van Harlindis en Relindis is al roerend erfgoedobject sterk verbonden met de nog bestaande Harlindis-en Relindisprocessie en de aanbidding van hun relieken (immaterieel erfgoed). Dit verhaal kadert zowel binnen de ‘grote geschiedenis’ van de vroege middeleeuwen en de geschiedenis van de kerstening van Vlaanderen/Noordwest-Europa en is tegelijk een lokaal stichtingsverhaal, daar de historische ontwikkeling in de regio Maaseik onlosmakelijk is verbonden met de stichtingsgeschiedenis van het klooster van Aldeneik (Maaseik als stad bestond toen immers nog niet). De verhalen van devote gelovigen en missionarissen die in de vroege middeleeuwen kloosters stichten die fungeren als economische, religieuze en politieke ‘hotspots’ in het landschap zijn niet enkel van toepassing op de regio Maaseik maar komen ook voor in andere delen van het huidige Vlaanderen. De Codex Eyckensis is dus illustratief voor gelijkaardige verhalen. Binnen een museum voor Vlaanderen is dit dus een zeer relevant object. De codex is reeds in hoge resolutie gedigitaliseerd en is online te bekijken (zie weblinks), dus past zeker binnen een virtueel verhaal.
Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?
De Musea Maaseik beheren en ontsluiten de Kerkschat van Sint-Catharina, waarvan de Codex Eyckensis en de andere relieken afkomstig uit het voormalige klooster van Aldeneik deel uitmaken. Wegens gebrek aan gepaste ruimte (klimaat, beveiliging) bevindt de Codex Eyckensis zich achter gesloten deuren in de Maurits Sabbebib (KU Leuven). Gezien de codex onlosmakelijk verbonden is met de gemeente Maaseik, maakt de Stad Maaseik vanaf 2023 middelen vrij voor een haalbaarheidsstudie voor de bouw van een gloednieuwe museuminfrastructuur waar de Kerkschatten van Sint-Catharina alsook het de collecties die nu worden ontsloten in het Regionaal Archeologisch Museum een nieuw onderkomen kunnen vinden. In afwachting van de bouw en finalisatie van het nieuwe museum zullen de Musea Maaseik in 2023 en 2024 verder inzetten op de ontsluiting en presentatie van de huidige opstelling Kerkschatten in de crypte van de Sint-Catharinakerk. Daarvoor worden de ruimtes opgefrist, wordt een nieuw verhaal aangeboden aan bezoekers en zal er worden ingezet op digitalisatie, beleving en participatie. Dit project ‘opfrissing crypte’ zal worden besloten met een expo over de Codex en de Angelsaksische weefsel in 2024. Voorts werken de Musea Maaseik mee aan de Vlaamse Topstukkententoonstelling in het MAS Antwerpen (najaar 2023-voorjaar 2024) waar de Codex Eyckensis zal worden gepresenteerd.
Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?
De Codex Eyckensis en haar verhaal zijn illustratief voor de geschiedenis van de vroege middeleeuwen, meer bepaald de Karolingische periode. Haar status als reliek kent een hoogtepunt in de late middeleeuwen, wanneer reliekverering en pelgrimage immens populair wordt en er bijvoorbeeld werd opgeroepen tot bankruisprocessies in de regio (maar ook in grotere delen van de huidige provincie Limburg en het Maas-Rijn gebied). Ook met de nieuwe tijd kan een link gelegd worden, gezien de verhuis van het kapittel en de reliekenschat van Aldeneik (inclusief de codex) naar Maaseik in de 16e eeuw. In de nieuwste tijd werd na de antireligieuze Franse periode de cultus en processie nieuw leven ingeblazen en in de moderne tijd werd de codex beschadigd en sterk gerestaureerd. Tot de dag van vandaag is de Codex Eyckensis onderwerp van nationaal en internationaal wetenschappelijk onderzoek. Vandaag de dag heeft de codex nog steeds een belangrijke status, zo getuigt de titel erkend Vlaams Topstuk.
Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?
De Codex Eyckensis is onlosmakelijk verbonden met Aldeneik, Maaseik, het prinsbisdom Luik en het Belgische Maasland. Wellicht werd de codex gemaakt in Echternach (huidige Luxemburg) door monniken die geschoold en beïnvloed waren in de Angelsaksische kloosterwereld (huidige Verenigd Koninkrijk). De codex is tevens verbonden met de rest van de reliekenschat van Aldeneik en deel van de Kerkschat van Sint-Catharina (sinds 1571). De reliekenschat van Aldeneik bevat buiten de codex nog unieke relieken die verbonden zijn met de cultus van Harlindis en Relindis en die van onschatbare waarde zijn, zo getuigt hun erkenning als Vlaamse Topstukken: de oudst bewaarde Angelsaksische weefsels op het Europese vasteland, een uniek kaakreliek, een zgn. bursa met Angelsaksische motieven etc. Verder kan de codex verbonden worden met de voormalige abdij van Aldeneik, waarvan nu nog de Munsterkerk (nu Sint-Annakerk) te bewonderen is, en de Sint-Catharinakerk van Maaseik, waar ze sinds 1571 gekoesterd wordt. De Sint-Annakerk is sinds 1936 geregistreerd als beschermd monument.
Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?
https://www.codexeyckensis.be/ https://topstukken.vlaanderen.be/topstukken/topstuk?id=327 https://www.museamaaseik.be/nl/musea/kerkschatten https://www.arts.kuleuven.be/nieuws/codex_eyckensis https://www.libis.be/codex-eyckensis https://www.unesco-vlaanderen.be/unesco-in-de-kijker/nieuws/de-codex-eyckensis-het-oudste-handschrift-bewaard-in-belgie-is-online-te-bewonderen http://www.flandrica.be/items/show/1803/