Namen in het Landschap

De Eerste Wereldoorlog en de voortdurende herdenking

In België staan meer dan 102.000 namen uit het voormalige Britse Rijk op monumenten voor de vermisten, voornamelijk in Vlaanderen. Op het grootste van deze monumenten, de Menenpoort in Ieper, staan meer dan 54.000 soldaten. Nog eens 35.000 namen staan op Tyne Cot Memorial bij Passendale. Alle 6.928 Canadezen die vermist werden in Vlaanderen staan op de Menenpoort gebeiteld. Ze hebben geen bekend graf, werden niet teruggevonden of konden niet positief geïdentificeerd worden. Met Vlaamse steun ging het Passendale Museum op zoek naar mogelijke overlijdens- of begraafplaatsen van Canadese soldaten, die tijdens de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen vermist raakten. Met behulp van originele Canadese bronnen kon het museum ruim 1.400 van de 6.928 Canadezen wier namen op de Menenpoort staan, weer een plaats in het landschap geven. Al deze locaties werden op een online kaart geplaatst. De interactieve kaart wordt omlijst door een online expo, die de opzet en resultaten van het project toelicht en historische duiding geeft bij de doortocht van Canadese troepen in Vlaanderen tijdens WO I.

Het project maakt deel uit van de voortdurende herdenking van de Eerste Wereldoorlog. Vandaag de dag bezoeken familieleden nog steeds de plaatsen waar hun familielid vocht of sneuvelde. Naast de tastbare militaire begraafplaatsen en monumenten die aan de oorlog herinneren, hebben minder voor de hand liggende plaatsen vaak een grote symbolische betekenis. Vooral wanneer een familielid geen bekend graf heeft. Door zo nauwkeurig mogelijk de plaats te bepalen waar de soldaat sneuvelde of vermoedelijk begraven werd en deze locatie op een online kaart te plaatsen, kunnen familieleden op zoek gaan naar het lot van hun in Vlaanderen verdwenen voorouder, waar ze ook wonen. Zo proberen we de herinnering aan de oorlog ook bij de lokale bevolking levendig te houden. Tussen Ieper en Passendale kon een militair letterlijk in je achtertuin gesneuveld zijn. Door een naam en een verhaal te koppelen aan een vertrouwde omgeving, kunnen we mensen ertoe aanzetten hun buurt op een andere manier te benaderen.

Het Passendale Museum werkt de komende jaren aan een grondige update van zijn opstelling. In 2024 zal een tijdelijke tentoonstelling de rol van het landschap als drager van de herinnering aan de Slag van Passendale belichten.

De Eerste Wereldoorlog (1914-1918)

We denken in de eerste plaats aan Canada zelf en aan de slagvelden in Vlaanderen, beruchte plaatsen als Ieper en Passendale, maar wie uitzoomt op de kaart, merkt meteen dat de scope ruimer is. De diverse achtergrond van de Canadezen op de Menenpoort valt op. Meer dan de helft behoort tot een eerste generatie immigranten. Slechts 38% van de soldaten is in Canada geboren.

www.NIHL.be

Nee of weet niet