De emoties en inzet rond de vernederlandsing van de Gentse universiteit

"Tracht maar in Kaapland Uwen weg te maken, voorloopig is het hier voor een eerlijk man met gezond verstand een droevige tijd.” De emoties en inzet rond de vernederlandsing van de Gentse universiteit rond de eeuwwisseling.

De verbittering die zich meester maakte van de liberale cultuurflamingant en Gentse hoogleraar biologie Julius Mac Leod (1857-1919) tegen de achtergrond van de 'strijd der stelsels'. Een unieke correspondentie tussen Mac Leod en August Lodewijckx (1876-1964) uit 1903-1905 werd onlangs teruggevonden in Melbourne. Mac Leod reflecteert in zijn brieven naar Lodewijckx over het voor hem pijnlijke proces dat leidde tot zijn afscheid van de liberale vlaamse beweging. Lodewijckx bouwde op zijn beurt na zijn studentenperiode waarin hij opkwam voor de vernederlandsing van de universiteit volgens de ideeën van Mac Leod, een carrière uit als taalkundige in Nederland, Zuid-Afrika, Belgisch Congo en tot slot Australië. Op zijn beurt zou Lodewijckx zich aan de universiteit van Melbourne inzetten voor het onderwijs over en in het Nederlands.

Dit verhaal vertelt ons vanuit het perspectief van een geëngageerd academicus iets over het spanningsveld tussen idealen en praktijk, tussen maatschappelijke inzet en de harde realiteit van partijpolitiek. Verder documenteert dit verhaal de persoonlijke inzet van figuren rond het gebruik van het Nederlands in het hoger onderwijs, hun ambities en teleurstellingen. Ook aan de andere kant van de wereld vinden we sporen terug van de inzet voor het Nederlands als cultuur- en onderwijstaal.

valorisering verhaal Liberasstories

late negentiende - vroege twintigste eeuw

De Universiteit Gent, correspondentie Mac Leod-Lodewijckx

Nee of weet niet