Bernard Campmans, 40ste abt van de Duinenabdij (1623-1642): meesterlijk strateeg

Het Abdijmuseum verwierf recent meerdere stukken die verwijzen naar abt Bernard Campmans, een van de grootste strategen van de Duinenabdij. - Hij slaagde kort na zijn verkiezing erin om het vermeende lichaam van Abt Idesbald temidden de ruïne op te graven. Hij legde zo de basis voor de nog altijd bestaande devotie rond de Z. Idesbald. Het bezoek van aartshertogin Isabella gaf de prille verering de nodige boost. - Als gewezen rentmeester van Kloosterzande (NL) saneerde hij de abdijfinanciën en bracht hij de gemeenschap naar Brugge. - Hij verwierf van de bisschop van Brugge de vroegere dochterstichting Ter Doest. Hij liet op haar domein in Brugge de nieuwe abdij bouwen; nu het Grootseminarie. - Hij stimuleerde het culturele leven door de herinrichting van de bibliotheek, liet monniken studeren aan universiteiten en bestelde kunstwerken bij gerenommeerde kunstenaars uit die tijd.

Een abt is niet alleen een religieus leider. Hij is ook de strateeg en manager van en voor zijn gemeenschap die actief participeert aan het maatschappelijk leven. Hij draagt de verantwoordelijkheid over het hebben en houden van de abdij en bouwt die verder uit vanuit een specifieke visie. Bernard Campmans spiegelt zich aan de figuur van Idesbald (1155-1167) die hij in Koksijde zelf heeft opgegraven. Dit komst tot uiting in de overgeleverde iconografische voorstellingen. Telkens wordt hij gelinkt aan Idesbald: zowel bij zijn portret waarin hij de kist van Idesbald in de linkerhand houdt, het portret waarbij hij geknield zit bij de open lijkkist van Idesbald als bij de voorstelling van zijn dode lichaam als tegenbeeld van de klassieke weergave van de opgegraven Idesbald.

De impact van Bernard Campmans is tot op vandaag duidelijk zichtbaar in de Westhoek en te Brugge, zowel in materieel erfgoed (gebouwen - kunst - mecenaat - memoriestukken - bibliotheek van de Duinenabdij...) als in immaterieel erfgoed (devotie Z. Idesbald). Hij had duidelijk nauwe banden met kunstenaars als Lucas Vorstermans, Cornelis Galle en leden van de familie Claeyssens, Hij maakte gebruik van een historische figuur en imposante architectuur om zijn specifieke visie uit te dragen die kadert binnen het contrareformatorische gedachtengoed van zijn tijd.

Beleidsplan 2024-28, vernieuwing Abdijmuseum

Van middeleeuwen tot heden

Koksijde - Veurne - Brugge - Zeeuws-Vlaanderen (Kloosterzande - Hulst); schilderijen; Ten Bogaerde; Grootseminarie Brugge; Handschriften (Campmans-banden), Gruuthusemuseum Brugge, St-Niklaaskerk Veurne (kelk)

www.tenduinen.be blogs; grisailles op www.artinflanders.be; handschriften op www.mmmonk.be