Keramiekindustrie la Majolique de Hasselt

Het belang van een lokale industrie, la Majolique de Hasselt, ontstaan door een samenloop van omstandigheden waarbij door het samenvallen van een aantal puzzelstukjes snel commercieel succes werd geboekt. De evolutie van het assortiment het gebruik en ontwikkeling van een bestaande technologie (druipglazuur) gaf haar producten een eigen karakter. Ze speelde ook een voortrekkersrol in de ontwikkeling van keramiek als drager van reclameboodschappen. De evolutie van de productie naar een uniek product dat breed verspreid werd in de Belgische zware industrie consolideerde haar succes. Deze fabriek had een bijzondere invloed op het sociaal leven van een aantal vrouwen en meisjes eind 19e begin 20e eeuw

In 1902 kwam de overgrootvader van minister Sven Gatz naar Hasselt om er commercieel directeur te worden in de keramiekfabriek. Zijn visionaire aanpak en het ontwerp van een 'keramiek Lego' zorgde er voor dat de fabriek nog tot na de 2e wereldoorlog kon blijven produceren. Vele honderdduizenden Belgische mannen hebben sindsdien gedoucht in de op maat gebouwde sanitaire installaties die met deze 'Lego' gemaakt werden.

Bij de afbraak van de fabriek in 1972 werd het volledig archief mallen en alaam vernietigd. Sinds 2001 tracht een groep verzamelaars van de producten van deze fabriek haar verhaal terug te reconstrueren en de kennis van haar producten en de gebruikte technieken terug in kaart te brengen. Hierbij ontdekten ze objecten met koninklijke allures gemaakt voor de troonsbestijging van koningin Wilhelmina (1898). Tot op heden weten we nog steeds niet wie de opdrachtgever was, een handelaar of een groep royalisten.. het huis van Oranje?

Project tentoonstelling recent verworven collectie

1895-1972

Erfgoedbibliotheek Hasselt-Limburg, tegelpanelen a/d kust, diverse privé en institutionele collecties

www.hasseltskeramiek.be