Kempisch kieken, wereldkieken

'Beste Campinisten!' Kempische commons op zijn mooist Campinisten zijn vrienden, leden, sympathisanten, fans, kwekers, ... van het Kempens Hoen. Het Kempens Hoen is niet enkel een vzw maar ook een ‘echt kieken’. 100 jaar geleden verdween bij ons het Belgische kippenras door oorlog, industrialisering en export. Het ras overleefde echter in het buitenland en werd in 2013 terug naar eigen bodem gebracht. Kempens Hoen vzw vraagt alle Kempenaren om bij te dragen aan een gemeenschappelijke doel: het Kempisch kieken in ere herstellen als gezond, productief en smakelijk streekras. In een participatief project laat de vzw de verschillende erfgoeddragers uitblinken: kwekers, ambassadeurs, boeren en chef-koks. Ze staan mooi naast elkaar op de website www.kempenshoen.be. De vzw publiceert daarnaast een blog met historische berichten over de ‘kiekens’ om zo de Kempenaren te inspireren en de oude verhalen te borgen. De vzw creëert ook nieuwe verhalen door onder meer keurmomenten tussen kwekers en tastings met chef-koks te organiseren. Minister van Cultuur Jan Jambon: “Het initiatief is breed gedragen en verenigt verschillende partners. Ontdekken, kweken, bereiden en proeven komen mooi aan bod op de website. De communicatie van de vzw is heel goed uitgedacht. Het project zorgt ervoor dat ‘levend erfgoed’ in de betekenis van ‘oude rassen’, zichtbaar wordt binnen het immaterieel-erfgoedbeleid.”

Van de feestmenu's van Louis XVI en Napoleon Bonaparte over de werken van Pieter Bruegel de Oude en Felix Timmermans tot in de archieven van de Natuurhistorische musea van Tring en Rijssel. Het Kempisch kieken is van de grootste tot de kleinste momenten in de geschiedenis steeds een bijzondere getuige geweest. En dat is niet vreemd, als je weet dat deze bescheiden kip ooit wereldfaam kende. Al was dat lang niet meer geweten, tot de oude verhalen in 2013 weer opgerakeld werden. En daarmee een hele traditie van lokale en ambachtelijke teelt in de grootste geografische regio van Vlaanderen met de herinvoer van de 'Campine' uit overzeese gebieden.

De werking rond Kempens Hoen vzw werd dit jaar opgenomen op het register van inspirerende voorbeelden rond immaterieel erfgoed. En dat is eigenlijk niet de reden voor opname in het virtueel museum. De echte reden is het virale, onophoudende enthousiasme van velen om deel uit te maken en mee te schrijven aan een nieuw hoofdstuk in dit levendig erfgoedverhaal.

In 2024 bestaat de werking rond het Kempens Hoen 10 jaar. Feestelijkheden worden nog gepland.

1750 tot nu

De Kempen