Rubens extra muros

Rubens' werken geraakten verspreid over heel de wereld. Ook in Vlaanderen zelf zijn heel wat werken van hem te bezichtigen. Nu het Rubenshuis gesloten is, is dit de ideale gelegenheid om Rubens extra muros te verkennen.

De invloed van Rubens op de Vlaamse cultuurgeschiedenis en de populariteit van zijn werk.

Het Virtueel Museum zou een mooie uitbreiding kunnen vormen op het digitale belevingscentrum naast het Rubenshuis (zie verder) en als ‘Rubenswegwijzer’ doorheen Vlaanderen kunnen fungeren. We zouden bijvoorbeeld te weten kunnen komen wie nu echt de grootste Rubensfan van Vlaanderen is!

In 2024 zal in de nieuwbouw aan de Rubenssite een digitaal belevingscentrum geopend worden. Samen met de tuin zal dit de museumervaring voor het grote publiek vormen zolang het historische huis gesloten is. De eindhalte in het belevingscentrum zal een toepassing zijn die Rubens in Antwerpen belicht. Zo wordt de bezoeker gemotiveerd om Rubensgerelateerde plaatsen in Antwerpen te bezoeken: andere musea en kerken waar werken van hem hangen en plaatsen die een rol speelden in zijn leven. Momenteel wordt er ook content verzameld om een gegidste rondleiding doorheen Antwerpen aan te bieden. Het belevingscentrum zal tegen 2027 aangepast worden. Onze publiekswerking zal zich dan ook terug meer op internationale bezoekers gaan richten. Tegen die tijd zou een geüpdatete versie van het Virtueel Museum ook Rubenserfgoed buiten Vlaanderen in kaart kunnen brengen.

17de eeuw

Rubensgerelateerde plaatsen en werken in heel Vlaanderen