Door de Gandrien-route ontdek je Gent maak je kennis met de Gentse en Vlaamse wielergeschiedenis

De Gandrien een wandel -en fietsroute bestemd voor een breed publiek geïnteresseerd in de Vlaamse wielergeschiedenis. Het verbindt Gentse plekken met historische feiten maar biedt vooral verhalen.

De wandel en fietsroute biedt een bloemlezing aan verhalen gaande van de eerste editie van de Ronde van Vlaanderen tot de eerste zesdaagse. Of de allereerste wielerwedstrijd op Belgische bodem die werd in 1869 in Gent gereden. Aan de race namen zowel mannen als vrouwen deel opvallend voor die tijd. De wedstrijd leidde al onmiddellijk tot consternatie. Zo berichtte de ‘Gazette van ’t Volk’: “Als de velocipedenloop later plaats heeft, ware het zeer wenschelijk dat er zich een voldoende getalpoliciemannen ter plaatse bevond,ten einde de orde te handhaven.”

Wielergeschiedenis is een aparte niche voor een zeer breed publiek

In 2024 vindt in Gent een bijzonder belangrijk fietscongres plaats met meer dan 1400 deelnemers uit 60 landen ! https://enbare-werken/nieuws-evenementen/internationaal-fietscongres-velo-city-komt-juni-2024-naar-gent

19e en 20e eeuw

Diverse locaties in en rond de stad Gent