Deel op X
Deel op X

Geuzenhoek Korsele

Het museum in Korsele (wijk in Horebeke) vertelt de geschiedenis van het protestantisme.

Die geschiedensi was tot 1585 inheems, m.a.w. het protestantisme kende tot aan de scheiding van de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden vooral veel aanhang in de steden (Gent, Antwerpen) en op het platteland van de zuidelijke Nederlanden. Dat bijzonder interessant verhaal belichten we in het museum. Vlakbij het museum ligt een bucolisch, protestants kerkhof (met een unieke treurbeuk) en bevindt zich een protestantse kerk.

Luther en Calvijn en Erasmus introduceerden in de 16de eeuw een nieuwe manier van denken over het christelijk geloof. In hun kielzog groeide het protest tegen de decadente levensstijl van katholieken en in geen tijd ontvlamde de strijd tussen protestanten en katholieken. In onze regio woedde de brandhaard van het conflict dat uiteindelijk zou resulteren in de scheiding tussen de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden. We voeren u mee naar een razend interessante episode uit de westerse historie.

In de geuzenhoek in Korsele woont nog een klein maar hardnekkig kuddeke protestanten. Onze gids neemt u op sleeptouw door dit onopvallend plekje van grote historische waarde.

U bezoekt de kerken aan weerszijden van het stemmigste kerkhof van Vlaanderen en luistert naar verhalen over hoe protestanten en katholieken hier eeuwenlang ongemakkelijk samenleefden. In het vroegere schooltje, waar volksschrijver Abraham Hans werd geboren, vertellen we in het kort de verrassende geschiedenis van deze enclave.

Wist u dat Vincent Van Gogh in 1879 hier aan de bel van de pastorie trok? Hoezo?  Ook op die vraag krijgt u het antwoord.

Omdat de opkomst van het protestantisme een verhaal is dat zich grotendeels in Vlaanderen heeft afgespeeld. Voor vele Vlamingen is dit onbekend.

Bovendien is dit een van de stilste plekken in Vlaanderens mooiste landschap.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

We leggen een link met de prestigieuze expo rond Margaretha van Parma in Oudenaarde (21/09/24 - 05/01/25)

16de eeuw tot nu

Beeldenstorm, calvinsitische republiek in Gent, Margaretha van Parma in Oudenaarde, protestantisme in de Vlaamse Ardennen

geuzenhoek.be; www.gidsenvlaamseardennen.be