Scheepsmodellen in flessen

Scheepsmodellen nabouwen en in flessen inbrengen is een techniek die al meer dan 100 jaar bestaat. Het scheepsmodel wordt op schaal volgens het oorspronkelijke model nagebouwd en volledig opgetuigd: geschilderd, voorzien van masten en zeilen, touwen en alle toebehoren. Vervolgens wordt het afgewerkte schaalmodel in de fles ingebracht.

De eerste modellen werden reeds vervaardigd op het eind van de negentiende eeuw door vissers en zeelui. Zij beoefenden deze techniek in hun vrije tijd, terug thuis na een zeereis. Ook wanneer ze niet meer actief in de zeevisserij werkten, bleven vissers op rust deze techniek verder beoefenen. Het oudst gekende scheepsmodel in een fles dateert van 1784 en is nog te zien in een museum in Duitsland.

Scheepsmodellen in flessen was een traditie en specialiteit die vooral beoefend werd aan de Vlaamse kuststeden waar er een vissershaven was. Sinds de achteruitgang van de zeevisserij en de vermindering van het aantal vissers, gaat ook deze unieke traditie, meer en meer verloren. Gelukkig zijn er vandaag enkele mensen in de kuststreek die voeling met de zee en de visserij hebben die deze techniek als hobby nieuw leven in blazen.

Vanaf de 18e eeuw

In Vlaanderen zijn er mooie modellen te bewonderen in het Nationaal Visserijmuseum te Oostduinkerke, o.a. de "Lydia Eva." De Lydia Eva was een Engelse vissersboot in 1930 op de scheepswerven van Norfolk gebouwd. Na 8 jaar vissen werd Lydia Eva verkocht aan de Britse Luchtmacht die tijdens WO II werd ingezet om brokstukken van neergestorte vliegtuigen op te halen. Nu is de Lydia Eva een museumschip in de haven Great Yarmouth.

In september 2018 in Great Yarmouth (VK) kreeg ik gouden medaille voor een driemaster” Anna” in een lamp plus een diploma. Het model Anna is een replica van het Belgische schoolschip de Mercator.

Nee of weet niet

Nee of weet niet