Deel op X
Deel op X

Belgische Kunst: Een Verhaal van Connecties en Collecties

Het publiek moet zeker de thematische en historische diversiteit van de Belgische moderne en hedendaagse kunst zien, met bijzondere aandacht voor hoe deze kunstenaars op een hoog beeldend niveau met elkaar en met de wereld in dialoog gingen. Belangrijk hierbij zijn de figuren zoals James Ensor, Léon Spilliaert, Constant Permeke, en moderne kunstenaars zoals Raoul De Keyser en Marcel Broodthaers.

Een bijzonder verhaal is dat van de vorming van de Mu.ZEE-collectie zelf, die uniek historisch gegroeid is uit de samensmelting van verschillende belangrijke collecties zoals die van de stad Oostende en de provincie West-Vlaanderen. Dit vertelt hoe Mu.ZEE zich heeft ontwikkeld tot een centrum voor de Belgische kunst vanaf 1880 tot nu, waarbij de collectie zowel lokaal gewortelde als internationaal erkende kunstenaars omvat.

Dit erfgoedverhaal benadrukt de rijke en complexe geschiedenis van de Belgische kunst en haar kunstenaars, die kritisch hebben bijgedragen aan zowel lokale als internationale kunstdialogen. Het illustreert hoe België een kruispunt en toevluchtsoord voor kunstenaars is geweest, en versterkt de culturele identiteit en trots.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

Ja, dit erfgoedverhaal is verbonden met de voortdurende missie van Mu.ZEE om de kennis over en de waardering voor Belgische kunst te vergroten, en om deze op een warme, gastvrije en toegankelijke wijze te delen met een zo breed mogelijk publiek.

Dit verhaal is verbonden met de periode vanaf 1880 tot heden, dekking gevend aan het modernisme, post-modernisme en de hedendaagse kunstbewegingen binnen België.

Dit verhaal is verbonden met plaatsen zoals Oostende en de bredere regio van West-Vlaanderen, belangrijke kunstwerken van Ensor, Spilliaert, Permeke en anderen, evenals met het iconische gebouw van Mu.ZEE zelf.

Officiële website van Mu.ZEE : www.muzee.be - COLLECTIE | Mu.ZEE (muzee.be) - OVER Mu.ZEE | Mu.ZEE (muzee.be) - ONDERZOEK | Mu.ZEE (muzee.be)