home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
Ontdek het thema

Schittert jouw verhaal straks in het virtueel museum?

Oudenaardse wandtapijten als relatiegeschenk in de Spaanse Nederlanden.

Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?

Het wandtapijt ‘Alexander voor de hogepriester Iaddo’, afkomstig uit de reeks wandtapijten met scenes uit het leven van Alexander de Grote. De reeks Alexander-wandtapijten bevindt zich momenteel in de collectie van het MOU – Museum Oudenaarde, en bestaat uit vier verschillende werken: ‘Alexander voor de hogepriester Iaddo’, ‘Alexander wordt een kroon aangeboden’, ‘Alexander op het slagveld’ en ‘Het legerkamp bij de rivier Granikos’, allen te dateren tussen 1580-1590 , binnen de Spaanse Nederlanden. Het MOU is wat betreft de collectie wandtapijten uniek in Vlaanderen: geen enkel ander Vlaams museum biedt een representatief overzicht van Oudenaardse wandtapijten. Tegelijkertijd is deze collectie ook representatief voor de Vlaamse tapijtweefkunst en haar verschillende genres. Oudenaarde wandtapijten werden niet alleen geproduceerd als exportproduct van de hoogste klasse, maar ook als het relatiegeschenk bij uitstek.

Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?

In 1522 werd Margaretha van Parma geboren in Oudenaarde, als buitenechtelijke dochter van keizer Karel V. Alexander Farnese, de zoon uit haar tweede huwelijk, zal een belangrijke rol spelen tijdens de Tachtigjarige Oorlog en uitgroeien tot Gouverneur van de Spaanse Nederlanden. In 1582 werd een reeks wandtapijten over Alexander de Grote aan de Oudenaardse stadsmagistraten geleverd. De stadsmagistraten hadden het besteld als een geschenk van de stad voor Alexander Farnese, de hertog van Parma (1545-1592), bij zijn plechtige intrede na zijn overwinning op de stad tijdens de Tachtigjarige Oorlog. De figuur van Alexander doet in dit wandtapijt denken aan de bekende portretten van Filips II van Spanje. Mogelijk moeten wij dit lezen als een eerbetoon aan deze Spaanse vorst, tevens oom van Alexander Farnese.

Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?

Wandtapijten waren Vlaanderens voornaamste exportproduct, en steden als Oudenaarde en Brussel waren belangrijke leveranciers van de hoven en de gegoede burgerij. De wandkleden getuigen bovendien van een buitengewoon vakmanschap en werden de mobiele fresco’s van het noorden genoemd. Op bepaalde momenten in de Oudenaardse geschiedenis leefde ruim de helft van de bevolking van de wandtapijtnijverheid! In vergelijking met andere wandtapijtcentra, zoals Brussel, Antwerpen en Edingen, had Oudenaarde kwantitatief gezien zelfs de grootste productie. De geschiedenis van Alexander de Grote, de Macedonische koning, is een van de meest geliefde onderwerpen in de wandtapijtkunst. Het heroïsche verhaal van het leven van deze klassieke held is immers uiterst geschikt om cyclisch uit te werken. Zijn roemrijk verleden werd als voorbeeld gesteld voor de bezitter en zijn bezoekers. De Alexander-wandtapijten in de collectie van het MOU zijn de énige vier gekende en te bezoeken wandtapijten uit deze reeks. De reeks Alexander-wandtapijten is tevens één van de meest kwaliteitsvolle van het productiecentrum Oudenaarde.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024? Zo ja, waarmee dan?

Alexander Farnese was de zoon van Margaretha van Parma, de buitenechtelijke dochter van Keizer Karel V. Margaretha werd in Oudenaarde geboren in 1522, en in september 2024 organiseert het MOU een ambitieuze tentoonstelling gewijd aan de fascinerende figuur van Margaretha van Parma (1522-1586). In 2024 wordt ook een digitale belevingstool ontwikkeld rond de kerncollectie wandtapijten van het MOU, dit in het kader van het project rond Vlaamse Meesters van Toerisme Vlaanderen.

Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?

Tachtigjarige Oorlog (1568-1648), 16de-18de eeuw (bloeiperiode wandtapijtnijverheid in Oudenaarde).

Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?

Oudenaarde, de reeks Alexander-wandtapijten in het MOU, de Tachtigjarige Oorlog, Keizer Karel V, Margaretha van Parma, Filips II.

Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?

https://www.mou-oudenaarde.be/ ; https://erfgoedinzicht.be/collecties/detail/245ff330-c655-5019-b144-9f8572f5f380/media/21c07e81-4ad4-f7dc-ea28-95e1cf2be6fe

Laad eventueel een afbeelding op om je onderwerp nog te verduidelijken

Deze afbeelding is in hoge kwaliteit beschikbaar

Ja

We beschikken over de rechten van dit beeld/kregen toestemming van de rechthebbende(n) voor het gebruik van deze afbeelding.

Ja