Stucwerkplafonds van Jan Christiaen Hansche

In de Abdij van Park in Leuven vind je drie uitzonderlijke stucwerkplafonds van Jan Christiaen Hansche. In de tweede helft van de 17de eeuw liet abt Libert de Pape de plafonds van de refter, de bibliotheek en de ontvangstruimte rijkelijk versieren. De figuren komen letterlijk los van het plafond. Hanscha had als geen ander de driedimensionaliteit in de vingers waardoor zijn figuren als volleerde ruimtevaarders tegen het plafond lijken te hangen. De plafonds zijn van zo'n technisch vernuft dat het de meester-kalksnijder Jan Christiaen Hansche naam en faam verleenden in Vlaanderen en Brussel.

De Abdij van Park kende in de 17de eeuw een bloeiperiode. Er was een lange periode van vrede en de vele hectares landbouwdomeinen zorgden voor voldoende inkomsten. De winsten werden geïnvesteerd in het eigen huis. De reliëfs illustreren op een prachtige wijze de - nu vaak vergeten - verhalen uit het Oude en Nieuwe Testament en belangrijke figuren voor de paters norbertijnen. Centraal in de refter verbeeldde Hansche het Laatste Avondmaal, omgeven door andere scenes die iets met eten te maken hebben. De bibliotheek omvat de vier evangelisten en de vier kerkvaders, met centraal zeven scenes uit het leven van de stichter van de norbertijnen: de heilige Norbertus. Hansche en abt de Pape wisten als geen ander de functie van de ruimte te vatten in dit duizelingwekkend vakmanschap.

Jan Christiaen Hansche is een vergeten Vlaamse meester. Hansche blonk in zijn kunstvorm uit door technisch vakmanschap en ambachtelijke virtuositeit. Voor de plafonds in de Abdij van Park werd niet gekozen voor de gebruikelijke werkwijze, maar opteerde Hansche voor voor een grootsere opzet. In een document van 11 april 1661 verwijst hij naar zichzelf als een meesterkalksnijder die deze nieuwe kunstvorm - die vooral in Italië, Duitsland en Oostenrijk werd toegepast - in onze contreien als enige beheerste. Naast de Abdij van Park in Leuven zijn in Vlaanderen en België nog maar enkele plaatsen bekend waar Hansche's hand te zien is: het kasteel van Horst, het kasteel van Modave, het kasteel van Beaulieu, het ambachtshuis van de brouwers in Gent, de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk in Brussel, de Sint-Niklaaskerk in Perk en de sacristie van de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen.

In het voorjaar van 2024 organiseren verschillende erfgoedspelers in Leuven het stadsbreed project 'Verbeelding van voedsel'. Centraal in dit project staan het Laatste Avondmaal in de Abdij van Park van Jan Christiaen Hansche en het Laatste Avondmaal in de Sint-Pieterskerk van Dirk Bouts. De tentoonstelling in PARCUM (het museum van Abdij van Park) toont welke rol en betekenis voedsel heeft binnen religie. Religie bepaalt in grote mate wat wel of niet gegeten mag worden en hoe het bereid moet worden. Maar evengoed speelt voedsel of de onthouding ervan een belangrijke rol bij feesten, tradities en overgangsrituelen. In de tentoonstelling belicht PARCUM de eetregels, -gewoontes en -tradities binnen verschillende religies. En toont aan dat – ondanks soms anders gedacht – er ook veel gelijkenissen zijn.

17de eeuw

Stucwerkplafonds, Abdij van Park in Leuven, het kasteel van Horst, het kasteel van Modave, het kasteel van Beaulieu, het ambachtshuis van de brouwers in Gent, de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk in Brussel, de Sint-Niklaaskerk in Perk, de sacristie van de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen.