Vakantiekolonies aan de Belgische kust. Honderdduizenden kinderen zagen dankzij de vakantiekolonies voor het eerst de zee, in de tijd dat op vakantie gaan nog niet vanzelfsprekend was.

Evolutie gezondheid en hygiëne

Op het einde van de negentiende eeuw maar vooral in de eerste helft van de vorige eeuw verrezen aan onze kust grote kinderhomes. Arbeiderskinderen konden er even weg uit hun miserabele omgeving. De liefdadigheidsorganisaties die deze ‘vakantiekolonies’ organiseerden, deden dit zowel om de jeugd te behoeden voor tuberculose als om hen van de straat te houden. Na de Tweede Wereldoorlog zetten vooral de mutualiteiten, met steun van de overheid, dit sociale werk verder. Door de verplichte aansluiting bij een ziekenfonds gingen in ons land hele generaties kinderen uit alle lagen van de bevolking wel één of meerdere keren op vakantiekolonie.

Het verhaal van de vakantiekolonies is exemplarisch voor de geschiedenis van de (preventieve) geneeskunde (TBC), de liefdadigheid, de verzuiling, de schoolstrijd, de sociale zekerheid en de mutualiteiten, de modernistische architectuur en leeft nog steeds in het collectieve geheugen.

We maken er in 2024 een digital storytelling van

periode 1887-1980: van het eerste initiatief om kinderen naar zee te brengen tot de stopzetting subsidiëring van de vakantiekolonies.

7. Verbonden aan de Belgische kust, kartonnen dozen (valies), grote modernistische gebouwen aan de kust van gerenommeerde architecten (o.m. Jean Jules Eggeickx, Gaston Brunfaut, Lucien Engels), talloze postkaarten