De Lakenhallen van Ieper

De middeleeuwse lakenindustrie heeft het graafschap Vlaanderen grootgemaakt. Vanaf de 12de eeuw behoren de Vlaamse steden, met Ieper, Gent en Brugge voorop, tot de grootste steden van Europa. Geen enkel gebied is zo verstedelijkt als het toenmalige graafschap. En dit heeft de streek te danken aan de lakenindustrie. Laken, een wollen, vervilte stof, is enorm in trek: het is warm, zacht en waterafstotend. Vooral het middeleeuwse Ieper stond bekend om zijn kwalitatieve laken: de Ieperse dickedinne. 1 stuk laken is 1,75 meter breed, 29 meter lang en weegt circa 30 kilogram.

In 1173 vermelden historische bronnen voor het eerst een Halla in Ieper: een overdekte hal waar laken wordt verhandeld. Het gaat waarschijnlijk om een houten constructie. Of er ook een belfort is op dat moment, is onduidelijk. De bouw van het imposante complex dat we vandaag kennen, start rond 1250 en is rond 1378 voltooid. Het is Europa's grootste burgerlijke complex in gotische stijl. De Lakenhallen zijn niet enkel de plaats waar het laken verhandeld wordt, maar symboliseren de macht en rijkdom van de middeleeuwse stad.

Vandaag zijn de sporen naar ons middeleeuws verleden zeldzaam geworden. Het is moeilijk in te beelden hoe groot en belangrijk de lakenindustrie is geweest. De Ieperse Lakenhallen, nog steeds een groot gebouw naar hedendaagse normen, maken dit belang concreet.

Met de tentoonstelling Kleur zal het Yper Museum in 2024 aandacht besteden aan het middeleeuwse verleden. We focussen specifiek op de periode 12-15de eeuw en willen met name het cliché van een donkere periode nuanceren.

middeleeuwen

Ieper, de Lakenhallen, lakenhandel