De middeleeuwse stad Ieper op kaart

De Vlaamse steden behoren in de middeleeuwen tot de grootste van Europa. Ieper telt op een bepaalt moment maar liefst 40.000 inwoners, dat is meer dan vandaag. Bovendien zijn de steden rijk. Voor Ieper is deze rijkdom te danken aan de bloeiende lakenindustrie. De rijkdom zie je mooi weerspiegelt op het oudste stadsplattegrond van Ieper. Google Maps avant la lettre. Recente archeologische opgravingen bevestigden bovendien enkele details op de kaart.

Het stadsplan van Thévelin-Destrée toont accuraat deze middeleeuwse situatie. Het is het oudste gekende stadsplan van Ieper en dateert uit 1564, net voor de Beeldenstorm (1566) die het Ieperse straatbeeld verandert. We zien de stad hier in volle glorie, als een van de belangrijkste steden van de Lage Landen. Dankzij het vogelperspectief is alles heel herkenbaar. Houten huizen, maar ook veel stenen stadspaleizen, publieke waterputten en wie goed kijkt, ontdekt veel groen in de stad, straten en steegjes, pleinen en vestingen, graslandjes, boomgaarden, akkers… Centraal zie je het Vandenpeereboomplein met de grotendeels bevaarbare Ieperlee, de aanlegkade en de houten kraan. Lange tijd was er twijfel over de accuraatheid van de kaart. Konden boten wel aanmeren in het hart van de stad? Archeologen legden in de week van 21 maart 2022 een aanlegkade en kraan aan de Lakenhallen bloot. Net op de plaats waar deze op de kaart zijn aangeduid!

Vandaag kent iedereen Ieper in de eerste plaats van de verwoestingen tijdens WOI. Maar Ieper heeft ook een heel rijk middeleeuws verleden, dat wordt soms wel eens vergeten. Samen met Gent en Brugge was Ieper een van de sterke spelers binnen het graafschap Vlaanderen. Het was een grote, rijke stad dankzij de bloeiende lakenindustrie. Dat is duidelijk te zien op het oudste stadsplan van Ieper, dat dateert uit 1564.

Met de tentoonstelling Kleur wil het Yper Museum in 2024 focussen op de middeleeeuwse periode, vooral 12de-15de eeuw. We willen het cliché van de donkere middeleeuwen nuanceren.

middeleeuwen

Ieper, stadskaarten, archeologie