De bietenlantaarns in de Westhoek

In Ieper en enkele andere Westhoek dorpen is het niet Sinterklaas, maar Sint-Maarten die de kinderen verblijdt met speelgoed. Op zijn naamdag 11 november vinden de kinderen ’s morgens pakjes en lekkernijen in huis. Aan de vooravond van zijn komst zingen meisjes en jongens uit volle borst tijdens de Sint-Maartensstoet. Tijdens de stoet dragen kinderen een grote, zelfgemaakte bietenlantaarn.

Om de winter door te komen, had elke boerderij vroeger een mooie voorraad voederbieten klaarliggen aan de start van deze barre periode: het ideale wintervoer voor het vee. Hieruit is de traditie ontstaan om bij de aankomst van Sint-Maarten een biet uit te hollen, mooi te versieren en er een lichtje in te plaatsen. De laatste jaren werden de bieten steeds vaker vervangen door lampionnen. Want wie heeft er nu nog een berg bieten liggen om de winter mee door te komen? Het Yper Museum houdt samen met de erfgoedgemeenschap de traditie levendig door lagere schoolkinderen elk jaar hun eigen bietenlantaarn te laten maken.

Iedereen kent de uitgeholde pompoenen die met Halloween opduiken. Maar weinig mensen weten dat de oorsprong van deze traditie ligt in een Europees gebruik: de bietenlantaarn.

De traditie van de bietenlantaarns vindt elk jaar plaats, ook in 2024.

19de eeuw

Westhoek, Sint-Maarten, bieten, licht