Driekoningentaart

Het Bakkerijmuseum verzamelt sporen van het bakambacht en de bakcultuur in Vlaanderen. De traditie van Driekoningen en de bijbehorende taart is vandaag nog steeds een traditie die tot de levendige en rijke bakcultuur van Vlaanderen behoort.

Vele mensen kennen de driekoningentraditie en eten op 6 januari (driekoningen) een taart. Maar weinigen kennen de oorsprong van dit feest en nog minder de herkomst van de klassieke driekoningentaart. Volgens de christelijke traditie kwamen op 6 januari drie koningen uit het oosten op bezoek bij Jezus. Maar de wortels van het feest gaan verder terug. De Germanen vierden de eerste dagen van januari uitbundig het begin van een nieuw jaar en van de lente. Ook de Romeinen deden dat. Zij verkozen tijdens hun feesten bovendien een koning voor een dag. Dat deden ze met een boon in gebak, want een boon stond voor nieuw, kiemend leven. Wie de boon in zijn koek had, mocht een dag lang ‘regeren’. De traditie van het koningkiezen met een boon is geruisloos overgenomen in de christelijke variant van het feest. In Vlaanderen is Driekoningen sinds de late middeleeuwen een belangrijk familiefeest. Tot aan de negentiende eeuw vierde men Driekoningen niet met een taart maar met een feestbrood. De klassieke driekoningentaart zoals we hem nu kennen, dateert uit de negentiende eeuw en is Frans van oorsprong. Onze driekoningentaart is namelijk gebaseerd op de Franse 'Galette des rois'. De boon werd toen ook steeds meer vervangen door porseleinen beeldjes en later door plastieke figuren.

De traditie van Driekoningen leeft nog volop in Vlaanderen. Sterker nog, de laatste jaren is er een heropleving van dit feest.

Ja, de driekoningentraditie maakt deel uit van de nieuwe permanente tentoonstelling van het Bakkerijmuseum (°najaar 2023)

Van middeleeuwen tot heden

Vlaanderen

https://radio2.be/luister/select/radio2-middag-in-west-vlaanderen/waar-ligt-de-oorsprong-van-de-driekoningentaart; https://artsandculture.google.com/story/sgXRhlH6eAcA8A