De kruidentuin van de Gasthuyszusters

De kruidentuin van de Gasthuyszusters

De kruidentuin van de Zusters bevindt zich in het midden van de historische pandgang van ’t Gasthuys in Aalst. De naam 't Gasthuys verwijst naar het voormalige hospitaal dat op deze site gevestigd was. Al in de 12de eeuw vormde deze plaats, toen het Zelhof genoemd, het centrum van de bedrijvigheid in Aalst. Uit deze nederzetting aan de Dender groeide tijdens de vroege Middeleeuwen de stad Aalst. In 1242 stond Johanna van Constantinopel deze grond af om er een hospitaal (in de volksmond gasthuis genoemd) te bouwen. In hetzelfde jaar schenken de Schepenen van Aalst ook de graanhalle aan dit hospitaal, waardoor een belangrijke bron van inkomsten verzekerd wordt. Het ‘lepelrecht’ geeft het hospitaal immers het recht van alle granen, bonen, erwten die in de graanhalle verkocht worden, een lepel te scheppen. Het gasthuis wordt bestuurd door gasthuyszusters en - broeders en bestaat uit een bidplaats en een ziekenzaal met een klein klooster. De broeders verdwijnen in de loop van de 15de eeuw. De overgebleven zusters bleven trouw de regel van Sint-Augustinus volgen: gastvrijheid is hun eerste bekommernis. 't Gasthuys zoals je dat vandaag kan ontdekken kreeg voornamelijk vorm tussen de 15de tot 17de eeuw. In het begin van de 15de eeuw breidt 't Gasthuys uit met onder andere de laatgotische kapel, het klooster met de fraaie pandgang en de botanische binnentuin, die je vandaag nog kan bezoeken. De kruidentuin is een rustpunt in de stad en de plantenkeuze grijpt terug naar variëteiten die de Zusters destijds gebruikten voor de verzorging van hun patiënten.

Dit erfgoedverhaal mag niet ontbreken in het virtueel museum omdat het aan de bakermat ligt voor het ontstaan van Aalst. De kruidentuin, en bij uitbreiding het volledige Gasthuys, is een verborgen parel in Aalst en een must-visit in Vlaanderen. De geschiedenis van de gasthuyszusters is ook vandaag nog te voelen in de oude kapel, pandgang en kruidentuin.

Tentoonstelling Zorg in 2024

8ste - 21ste eeuw