De lege stoelen

Verbinding met eigentijds thema: de oorlogen die vandaag nog uitgevochten worden waaronder sommige met enkele parallellen met WOI

In de Namenlijst van alle slachtoffers die omkwamen als gevolg van de Eerste Wereldoorlog in België, vinden we geboorteplaatsen in meer dan 110 lidstaten van de UNO. Daarnaast ook nog eens in meer dan 20 gebieden die afhankelijk zijn van lidstaten (als kolonie, geassocieerd gebied, overzees departement, kroonafhankelijkheid of ‘thuisland’). Uit elk van die meer dan 130 landen bleven aan het einde van de oorlog in talloze huizen lege stoelen achter van familieleden die nooit meer zouden terug keren. Het museum verzamelt uit elk land één stoel als symbool van het verlies en de rouw in eindeloos veel families. Deze stoelen maken deel uit van onze permanente collectie zoals ook de landen van herkomst voor altijd met België verbonden zullen zijn. In een wisselopstelling in het museum worden 3 herdenkingsstoelen getoond. Op het scherm kunnen bezoekers grasduinen in de volledige verzameling stoelen.

Sterk actueel en ontroerend signaal.

In 2024 is het 110 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog begon

De Eerste wereldoorlog

130 plekken in de wereld, België. Zowel onroerend als roerend erfgoed, moeilijke bladzijde uit de geschiedenis

www.inflandersfields.be https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/09/herdenking-woi-lege-stoelen-ter-ere-van-gesneuvelde-soldaten/