De hoed en Majoor Kopaf

Een archief bewaart zeker niet enkel papieren archief, integendeel ook objecten maken deel uit van onze erfgoedverzameling en zijn een verrijking van onze collectie.

Op 13 juni 1909 bezoekt Leopold II Antwerpen, een massa volk is die dag op de been om een glimp van de koning op te vangen. De burgerwacht te paard die de vorst begeleidt, wordt aangevoerd door majoor Edward Albrecht. Naar goede gewoonte roept de hoofdofficier zijn bevelen in het Frans. Er zit echter een jonge flamingantische student in het publiek, Jozef Grote, die de aanvoerder toeschreeuwt dat hij ‘Vlaamsch’ moet spreken. De majoor is opgehitst en kwaad door het geroep van de jonge man en doorklieft met zijn sabel de strohoed van de student. Jozef Grote komt er met de schrik van af. De verontwaardiging over het incident levert de dader de spotnaam ‘Majoor Kopaf’ op. Het incident groeit uit tot een symbool in de strijd voor de toepassing van de taalwetten.

Het is één van de vele verhalen die symbool staan in Vlaanderen in de strijd voor de toepassing van de taalwetten.

Het incident zal in 2024 115 jaar geleden zijn, misschien een ideale gelegenheid om het nog eens in herinnering te brengen in een kleine fysieke en online-expo

13 juni 1909

Antwerpen, de klassieke strohoed met zwarte band, een populair mannenaccessoire van meer dan 100 jaar geleden