Elke grens blijft een avontuur.

Als grensgemeente weten we in De Klinge beter dan wie wat een grens betekent, dat heeft corona ons nogmaals bewezen. Iedereen wil de grenzen weg, tot er een ziekte uitbreekt bij de mens of bij dieren. Denk maar aan de huidige vluchtelingenprobleem.

Aan de grens straat een replica van de dodendraad uit WOI. Dit verhaal gekoppeld aan de eeuwenlange smokkel in al zijn facetten vormen een verhaal van de kleine man tot de grote smokkelbenden waarbij Al Capone in het niet verdwijnt. De verhalen zijn legio.

Europa wist te grenzen en toch, tegelijk blijven de tegenstellingen en verschillen met aangrenzende landen een eigen verhaal vertellen. Elke grens confronteert ons met de burger en de staatsvoorschriften die per land blijven verschillen. Denken we maar aan belastingen, gewoonten, administratieve rompslomp enz

Dat kunnen we vandaag niet zeggen, want op wereldschaal beweegt er zo veel dat wij voor onze gidsen elk jaar weer een ander verhaal hebben rond onze grens en het grenzenverhaal wereldwijd. Het KLINGSPOOR bestaat in 2023 al 10 jaar en het verhaal wordt nog dagelijks herschreven.

Smokkel is zo oud als de grenzen. Tussen Nederland en België dus al van het Verdrag van Münster in 1648 (Staatsen-Spanjaarden), met erna het Oostenrijkse, het Franse, het Nederlandse en het Belgisch verhaal. De smokkel is vooral beschreven van de 18de eeuw tot op vandaag (denk aan de drugsgeschiedenis).

In het KLINGSPOOR komen vooral de klompenmakerij, de treinlijn Mechelen-Terneuzen, de bosgebieden aan beide zijden van de grens en uiteraard de grens met zijn smokkel in de picture. Naast de dodendraad zijn voorwerpen als de stoomtrein, de smokkelklomp, de grenspaal en nog vele andere voorwerpen gelinkt. Een waaier van onderling versterkende elementen maken het tot een boeiende site.