De Lakenhallen van Ieper, meervoudig icoon

De heropgebouwde Lakenhallen van Ieper zijn een belangrijk symbool van oorlogsleed en van wederopstanding. Het In Flanders Fields Museum en het Yper Museum zijn er in onder gebracht.

Het In Flanders Fields Museum brengt het historische verhaal van de Eerste Wereldoorlog in de West-Vlaamse frontstreek. Vanuit die symbolische huisvesting schenkt het museum ook grote aandacht aan het hedendaagse landschap als een van de laatste tastbare getuigen. Tijdens een bezoek en na de beklimming van 231 extra treden kun je vanop het gerestaureerde Belfort uitkijken over de stad en de omliggende slagvelden.

De Lakenhallen van Ieper belichaamt de wederopstanding van Ieper. Maar is ook bij uitstek de link tussen het Ieper van nu en dat van het grootse Middeleeuwse verleden. Een gebouw dat velen in hun hart dragen en meerdere betekenissen heeft.

De Lakenhallen van Ieper werden in 1914 voor het eerste beschoten. De graduele vernietiging was ingezet. In 2024 zal dat 110 jaar geleden zijn.

De Middeleeuwen, de Eerste Wereldoorlog, het Interbellum (wederopbouw), vandaag

Ieper, erfgoedplek