We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Schittert jouw verhaal straks in het virtueel museum?

De valse koning

Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?

Het openbreken van de gesloten katholieke samenleving in Vlaanderen in de loop van de jaren 1950: het spanningsveld tussen moderniteit (nieuwe media, democratisering) en traditie (beslotenheid, gezagsgetrouwheid)

Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?

Het verhaal van de valse koning in het Heilig Hartinstituut Heverlee : een meisjesinternaat:

Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?

De studentengrap heeft op het moment zelf een internationale weerklank gekend en blijft tot vandaag opmerkelijk genoeg telkens opnieuw op de voorgrond te treden en nieuwe generaties aan te spreken. Er werd dit schooljaar nog mee aan de slag gegaan: podcasts, stripverhalen

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

Ja de inhuldiging van het kijk- en leerdepot in 2026 zal in het teken staan van de trip

Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?

De jaren 1950

Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?

Heilig hartinstituut heverlee (grootste onderwijscampus Vlaanderen), KU Leuven, pers, cartoons

Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Valse_koning_van_Heverlee

Deze afbeelding is in hoge kwaliteit beschikbaar

Nee of weet niet

We beschikken over de rechten van dit beeld/kregen toestemming van de rechthebbende(n) voor het gebruik van deze afbeelding.

Ja