Het ultimatum van Duitse Generaal Max Ferdinand Karl von Boehn

De beleving van de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen en de Duitse bezetting. De rol van de Vlaamse Martelaarsteden: Aarschot, Leuven, Dendermonde.

Het ultimatum van Duitse Generaal Max Ferdinand Karl von Boehn (1850-1921) waarin de overgave van de stad wordt geëist. De eigenhandig geschreven brief is in potlood geschreven en beslaat twee bladzijden (met briefomslag). Begin september hadden de Belgische troepen zich teruggetrokken in de fortengordel rond Antwerpen. De Duitsers probeerden via een omtrekkende beweging aan te vallen. Daarvoor moesten ze de Schelde oversteken. Dendermonde versperde de weg. Op vrijdag 4 september werd Dendermonde vanuit twee Duitse stellingen onder vuur genomen. Max von Boehn eiste de totale overgave van de stad in dit ultimatum. Toen de Duitsers naar de stad oprukten, verlieten de Belgische soldaten de stad die ze moesten beschermen. De Duitsers waren doodsbenauwd dat er na het vertrek van de Belgische troepen burgers op hen zouden schieten. De volgende ochtend deed het gerucht de ronde dat de stad zou worden platgebrand, zogezegd omdat de bevolking op de soldaten zou hebben geschoten. Een voor een werden alle huizen op 5 september in brand gestoken. Dendermonde werd grotendeels van de kaart geveegd.

Dit document staat op de Vlaamse topstukkenlijst. Het geeft een unieke inkijk in de chaotische en gruwelijke begindagen van de Duitse bezetting tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Niet specifiek

de Eerste Wereldoorlog

Hoewel het document sterk is verbonden met Dendermonde, is het ook tekenend voor de rest van de Martelaarsteden die in de begindagen van de Eerste Wereldoorlog omwille van hevig verzet tegen de Duitse inval, bijzonder hardhandig werden aangepakt.

https://historiesvzw.be/wp-content/uploads/2020/12/TS2013_2_5_Martelaren.pdf; https://topstukken.vlaanderen.be/topstukken/topstuk?id=542