Amanakwa en Sitoua: de adoptie van twee Congolese meisjes

Kolonisatie - dekolonisatie: Wijzigende opvattingen over relatie met de (ex)kolonie en kolonisatiemodel. Adaptatie vs. assimilatie?

De 'adoptie' van groepen Congolese meisjes en jongens aan Vlaamse onderwijsinternaten (1889-1898). Gedocumenteerd verhaal van Amanakwa en Sitoua. Minister Schollaert was peter van de meisjes

Het geeft een scherpe inkijk in hoe opvattingen voortdurend in veranderingen zijn over wat correct, modern is, 100 jaar geleden maar ook vandaag. Het is een interessant verhaal in een onderwijscontext cfr het doelpubliek van de canon en het Virtueel museum: jongeren.

Ja, 2024: ism KADOC educatief pakket uitwerken voor het secundair onderwijs

Eind 19de eeuw

Katholiek onderwijs in België, onderwijserfgoed, wereldtentoonstellingen, Africa Museum

Nee of weet niet