We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Schittert jouw verhaal straks in het virtueel museum?

Amanakwa en Sitoua: de adoptie van twee Congolese meisjes

Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?

Kolonisatie - dekolonisatie: Wijzigende opvattingen over relatie met de (ex)kolonie en kolonisatiemodel. Adaptatie vs. assimilatie?

Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?

De 'adoptie' van groepen Congolese meisjes en jongens aan Vlaamse onderwijsinternaten (1889-1898). Gedocumenteerd verhaal van Amanakwa en Sitoua. Minister Schollaert was peter van de meisjes

Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?

Het geeft een scherpe inkijk in hoe opvattingen voortdurend in veranderingen zijn over wat correct, modern is, 100 jaar geleden maar ook vandaag. Het is een interessant verhaal in een onderwijscontext cfr het doelpubliek van de canon en het Virtueel museum: jongeren.

Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?

Ja, 2024: ism KADOC educatief pakket uitwerken voor het secundair onderwijs

Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?

Eind 19de eeuw

Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?

Katholiek onderwijs in Belgiƫ, onderwijserfgoed, wereldtentoonstellingen, Africa Museum

Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?

https://www.librest.com/livres/des-ecoliers-congolais-en-belgique--1888-1900--une-page-d-histoire-oubliee-mathieu-zana-aziza-etambala_0-1294044_9782296561021.html

Deze afbeelding is in hoge kwaliteit beschikbaar

Ja

We beschikken over de rechten van dit beeld/kregen toestemming van de rechthebbende(n) voor het gebruik van deze afbeelding.

Nee of weet niet