Theobalds Boothuisje in de Vlaanderenstraat, t'smalste Art-nouveau pand van Oostende
Theobalds Boothuisje in de Vlaanderenstraat, t'smalste Art-nouveau pand van Oostende
Welk thema of onderwerp moet het publiek straks zeker in het virtueel museum zien?
Theobalds Boothuisje is een Klein Museum, een Galerie en het Atelier van beeldend kunstenaar Irène Philips.
Welk bijzonder verhaal is gelinkt aan dit onderwerp?
Je vindt dit pand, officieel geklasseerd in 1981, op enkele passen van het Ensorhuis in de Vlaanderenstraat in Oostende. De naam Theobalds Boothuisje, verwijst naar de architect van dit fraaie Art-nouveau gebouw, Theobald Vanhille, en naar de sierlijke boeg-vorm van de smalle gevel. Het huis dateert van 1900 en is tevens het smalste huisje van Oostende met zijn 2 meter 60 centimeter gevelbreedte. Op het gevelgedeelte boven het dak kan je in bas-reliëf het wapenschild met de 3 sleutels van de Stad Oostende ontdekken. 36 schelpmotieven zoals zandafdrukken kan je tellen rond het balconvenster van de 2de verdieping.
Waarom mag dit erfgoedverhaal niet ontbreken voor ons publiek in het virtueel museum?
Als we de gevel van Theobalds Boothuisje bekijken is hij het smalste geveltje van Oostende met zijn 260 cm breedte. Een mirakel dat hij is mogen blijven rechtstaan. Maar hoe klein ook, dit prachtig poëtisch geveltje in de vorm van de boeg van een boot, staat tussen 2 reuzen ingemetseld en komt als een fossiel uit verloren tijden tevoorschijn. Jaarlijks slenteren, lopen, wandelen hier duizenden mensen voorbij en dit sinds meer dan 11 decennia. Velen staan even stil en kijken. Duizenden of misschien honderdduizenden foto's zijn er reeds van deze gevel overal in de wereld verspreid. Dit 'boot-huis' is door zijn architectuur en ligging in deze Stad aan Zee een unieke plaats waar de MedusaArts, Aerens-philips Foundation, kunstprojekten ontwikkelt met een universum waar poëzie centraal staat. Een poëtische ingesteldheid als noodzaak om onze wereld leefbaar te houden. Het huis wordt hierdoor tevens een 'haven' voor verschillende kunstvormen en soms een 'oase van rust' tussen de chaotische, (over)bevolkte buitenwereld. Iedere zaterdag staat het pand open voor het publiek van 14u tot 18u. Andere dagen is het te bezoeken op afspraak en zijn er ook geleide bezoeken voor groepen. De bezoeker kan dan de indrukwekkende ruimtelijke binnenhuisarchitectuur ontdekken en zijn duizelingwekkende hoge traphal die als een wervelkolom doorheen het huis loopt. Hedendaagse kunst bevindt zich over alle 4 verdiepingen van het pand, een keramiek en beeldhouwatelier in de kelderverdieping en ook een schildersatelier op het eerste verdiep met werk in wording...
Is het erfgoedverhaal verbonden met de plannen van jouw organisatie in 2024 en 2025? Zo ja, waarmee dan?
Jazeker. Oostende viert dan "ENSOR 2024". Wij zulen dan 2 expo's in dit kader organiseren. Expo I: De Vlaanderenstraat ten tijde van James Ensor en Expo 2: De Vlaanderenstraat van James Ensor in beeld gebracht door Irène Philips
Met welke historische periode(s) is dit erfgoedverhaal verbonden?
De Belle Epoque periode in Oostende, WO I, Het Interbellum in Oostende, WO II, De Grote Overstroming in 1953 in Oostende
Met welke plaats(en), voorwerpen of erfgoedelementen is dit erfgoedverhaal verbonden?
De straat van James Ensor, Het Ensormuseum, Le Théatre Royal dat plaats moest maken voor de bouw van de Europatoren
Kun je enkele weblinks meegeven naar achtergrondmateriaal?
www.deplate.be - www.archief.oostende.be - www.beeldbankkusterfgoed.be - www.medusaarts.be