Karel Van Wijnendaele en de Ronde van Vlaanderen

Karel Van Wijnendaele en de Ronde van Vlaanderen.

Karel Steyaert (Torhout, 16 november 1882 - Deinze, 21 december 1961) was een van de stichters van de krant Sportwereld en de Ronde van Vlaanderen. Onder leiding van Leon Van Den Haute werkte hij zich onder het pseudoniem Karel Van Wijnendaele op van sportjournalist tot hoofdredacteur. Samen met Leon organiseerde hij in 1913 de eerste Ronde van Vlaanderen voor professionele wielrenners. Toen Leon in 1931 overleed werd Karel eigenaar van Sportwereld en de Ronde. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde hij de Ronde verder uit tot de grootste Vlaamse wielerklassieker. Karel Van Wijnendaele overleed na een aanslepende ziekte op 21 december 1961 in het Sint-Vincentiusziekenhuis te Deinze. Hij ligt begraven op het gemeentelijk kerkhof van Sint-Martens-Latem waar hij meer dan dertig jaar woonde.

Karel Van Wijnendaele en de Ronde van Vlaanderen zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Karel was een voorvechter van de emancipatie van de Vlaamse taal. Hij gebruikte Sportwereld en zijn journalistieke talenten om duizenden lezers dagelijks te begeesteren met zijn sportartikels en zette hen zelfs aan tot (leren) lezen. Zijn ander geesteskind, de Ronde van Vlaanderen, heeft een zeer groot aandeel in de wielercultuur die we vandaag nog dagelijks in het straatbeeld zien en de wielergekte die elk jaar tijdens het voorjaar losbarst.

Historisch onderzoek over de vroege wielergeschiedenis (1860-1920)

Eind 19de eeuw - midden 20ste eeuw

Wijnendale / Torhout / Gent / St-Martens-Latem / wielererfgoed / wielercultuur / Ronde van Vlaanderen / sportjournalistiek / Sportwereld

http://karelvanwijnendaele .be