Het Sint-Alexiusbegijnhof van Dendermonde

De begijnenbeweging in het algemeen en de geschiedenis van het Sint-Alexiusbegijnhof van Dendermonde in het bijzonder.

Het verhaal van dit begijnhof begint in 1288, is inmiddels 735 jaar oud en is nog lang niet uitverteld. Van bij de stichting was het een ‘stad in een stad’. Het fungeerde als toevluchtsoord voor vrouwen die zich afzetten tegen de mannelijke dominantie en dogmatiek van de katholieke kerk. Tevens waren zij op zoek naar een hernieuwde en verdiepte spiritualiteit. Anders dan kloosterlingen die zich in één gebouw plachten te groeperen en eeuwige geloftes aflegden, hielden de begijnen in hun ‘vrouwenstad’ vast aan hun zelfstandigheid, wat zich onder andere uitte in de aankoop of huur van een eigen woning, het voorzien in de eigen inkomsten en het afleggen van tijdelijke geloftes.

Het Sint-Alexiusbegijnhof is erkend als Unesco Werelderfgoed en bovendien zijn drie van zijn gebouwen herbestemd tot een museale functie. Hopelijk zal dit verhaal de lezers aansporen tot een bezoek ter plekke. Het is een oord van rust, waar de gebouwen uitnodigen tot langzame aandacht en concentratie. Het verleden is er letterlijk nog tastbaar aanwezig in velerlei facetten. In de voormalige infirmerie, waar oude en arme begijnen werden verzorgd, zijn nu de volkskundige afdelingen ondergebracht. Het huis van de grootjuffrouw biedt doorheen de verschillende kamers een kijk op het begijnenleven van vroeger.

Niet specifiek. Het stadsmuseum - site begijnhof is vast te bezichtigen.

Het begint in de 13de eeuw met het begijnenverhaal, en evoceert ook het dagelijks leven in de 19de en 20ste eeuw.

Met alle plaatsen waar begijnhoven werden gesticht, met de begijnhofmusea van Turnhout en Tongeren, het Huis van Alijn in Gent, het museum voor volkskunde van Brugge, voorwerpen betreffende wassen en strijken, caféleven, volksdevotie, levensfasen van de wieg tot het graf, brouwerijen, drukkerijen, textielgeschiedenis, funerair erfgoed en met de archivalia betreffende het begijnhof bewaard in het stadsarchief.

https://www.toerismedendermonde.be/Musea; https://www.begijnhofmuseum.turnhout.be; https://www.begijnhofmuseumtongeren.be