Franse klassen in Antwerpse scholen

Het fenomeen van de transmutatieklassen in Vlaanderen. Het systeem vindt zijn oorsprong in Brussel aan het einde van de 19de eeuw om de tweetaligheid bij leerlingen te bevorderen. Meer dan dertig jaar later wordt het systeem opnieuw geïntroduceerd in Vlaanderen om leerlingen Nederlands aan te leren.

In 1882 opende de stad Antwerpen de gloednieuwe meisjesschool Ecole moyenne de desmoiselles in de Lange Leemstraat. De school kwam er na een hervorming van het stadsonderwijs en de steeds grotere vraag naar onderricht voor kinderen. Oorspronkelijk was de ‘Jufferschool’ - zoals ze in de volksmond werd genoemd - een betalende school voor rijke Franstalige Antwerpse bourgeoisie. In de wijk Klein Antwerpen ademde deze school lange tijd status en prestige uit. Na de eeuwwisseling werd de school vrij snel in het reguliere scholennetwerk van de stad opgenomen en was de leerlingentoevoer meer divers. Het Franstalige karakter van de school bleef echter behouden. Na de vernederlandsing van het onderwijs richtte de meisjesschool ‘transmutatieklassen’ in zodat Franstalige leerlingen het Nederlands kon worden aangeleerd. Deze methodiek bleef van kracht tot in de jaren zestig.

Dit is een verhaal dat vandaag velen blijft verbazen: Franstalig onderwijs in stedelijke scholen tot aan het einde van de jaren zestig.

Neen

(19de eeuws) (Franstalig) onderwijs, taalwetten, taalstrijd

Het verhaal is verweven met het oude schoolpand waarin het ADVN vandaag is gehuisvest in de Lange Leemstraat 26 in Antwerpen