Het kalf van Catho

In 1914 werd er in één van de 20 staatsboerderijen in Lommel-Kolonie – bewoond door Hendrikus Poelmans (°Lommel 23/12/1856 en +Lommel 02/11/1918) en Catharina (Catho) Claes °Lommel 10/09/1879 en +Munsterbilzen 17/06/1961) - een kalf met twee koppen geboren. Omdat dit zo een unieke gebeurtenis was, werd het dier opgezet en werd het een rariteit waar de inwoners van het gehucht nieuwsgierig naar kwamen kijken. Uit de Gazet van Lommel 2de jaargang, nr. 14 Zondag 5 april 1914 Pagina 2 Provincienieuws Colonie “Bij den pachter Poelmans alhier, is deze week een wonderkalf geboren, hebbende twee koppen gansch volmaakt. Spijtig dat het dier niet levend is kunnen geboren worden; de vaars ook is moeten afgemaakt worden”.

Aanvankelijk werd het kalf opgezet met tabak, maar omdat tabak tijdens de Eerste Wereldoorlog een schaars goedje werd, is de tabak er terug uitgehaald en werd het kalf opgevuld met een andere substantie. Voor het eenvoudige landbouwersgezin in de Kolonie betekenden dit doodgeboren kalf en de vaars die moest worden afgemaakt ongetwijfeld een regelrechte ramp. Nadat haar man in 1918 ten gevolge van de Spaanse griep stierf, bleef Catho achter met drie kinderen: twee dochters en een zoon. Na het huwelijk van haar zoon Jacques, verhuisde het kalf mee naar diens woning in Halen. Later werd het kalf gekocht door Toine Van Werde en in 1969 overgebracht naar Overpelt (nu Pelt) waar het jarenlang als blikvanger in de ingang van het horecagedeelte van Den Grooten Hof stond. Nadat Den Grooten Hof verkocht werd, heeft Toine Van Werde het kalf geschonken aan het toenmalige Museum De Kolonie (thans Archeohuis De Kolonie). Het kalf maakt thans deel uit van de historische collecties van Erfgoed Lommel.

Het verhaal speelde zich af in Lommel-Kolonie, een Lommels gehucht met een wel heel bijzondere ontstaansgeschiedenis. De Belgische regering trachtte omstreeks 1850 de toenmalige economische crisis te verlichten door de woeste heidegronden in de Kempen te ontginnen. Op de Heuvelse Heide in Lommel werden vloeiweiden aangelegd. In de onmiddellijke nabijheid van de vloeiweiden stichtte de Belgische overheid een “colonie agricole”. Er kwamen 20 staatsboerderijen, met een kerk, een pastorie en een school. De staatsboerderijen, die nu bijna allen verdwenen zijn, werden op identieke wijze gebouwd langs een thans verdwenen kanaaltje (de huidige straat “Kolonie”). Dit landbouwexperiment van de overheid werd een mislukking maar het lag desondanks wel aan de basis van het ontstaan van het gehucht Lommel-Kolonie.

Ja. In 2024 wil men de kerk van Lommel-Kolonie, die deel uitmaakt van de 'Colonie Agricole' die in 1850 werd opgericht, een herbestemming geven als Erfgoedhuis, m.a.w. huisvesting vaoor de organisatie Erfgoed Lommel.

van 1850 tot begin 20ste eeuw

Lommel-Kolonie: zie hierboven