Zijn rugzak redde zijn leven

De Eerste Wereldoorlog, in het bijzonder de Slag bij Passendale, 1917.

William Henry Cousins, dient als tweede luitenant in het 7e bataljon van het Royal West Kent Regiment. In juli 1917 trekt de eenheid naar Vlaanderen. Ze trekken ten strijde bij Zillebeke. Twee pelotons staan ter beschikking van een Canadese Tunnelling Company. Ze dragen voorraden en uitrusting voor de Tunnelers en voeren aarde weg uit de mijnschachten. De Duitse artillerie doet er alles aan om de voorbereidende werken te verstoren. Op 15 juli slaat het noodlot toe. Op weg naar hun verzamelpunt worden de Royal West Kents verrast door een Duits bombardement. William raakt zwaar gewond. Vijf van zijn mannen sterven ter plekke. William dankt zijn leven aan de tas die hij op zijn rug draagt.

Soms zegt een beeld meer dan 1000 woorden. De doorboorde bezittingen van William Henry Cousins spreken voor zich. In één oogopslag wordt de wreedheid, het lijden en het noodlottige toeval van de oorlog pijnlijk duidelijk.

Het Passchendaele Museum werkt de komende jaren aan een grondige update van zijn opstelling. In 2024 krijgt het verhaal een prominente plaats in het museum.

De Slag bij Passendale (1917)

William raakt gewond bij Zillebeke aan de vooravond van de Derde Slag om Ieper, ook bekend als de Slag om Passendale. Hij wordt gestabiliseerd en geëvacueerd naar Engeland op de Jan Breydel, een Belgisch schip. Eind juli wordt hij opgenomen in het 3de London Hospital. Aanvankelijk voor twee maanden. Zijn herstel duurt echter veel langer. William is overwerkt, lijdt waarschijnlijk aan shell shock en wordt invalide verklaard. Als oorlogsinvalide gaat William na de oorlog werken voor het Ministerie van Luchtvaart. Door de aard van zijn werk zwerven de Cousins door het Verenigd Koninkrijk. William's dochter, Amy Moyra, trouwt met Abraham Lensing, een Nederlandse vliegenier, die voor de RAF vliegt.. In mei 1942 is Lensing navigator op een Lockheed Hudson. De lichte bommenwerper wordt bij de Friese eilanden neergeschoten door luchtafweer van een Duits schip. Lensing wordt gevangen genomen. Na de Tweede Wereldoorlog verhuizen Amy en Abraham naar Nederland. Via Amy's dochter, Denise Lensing en haar man Bert Rouwenhorst, komt het verhaal van William Henry Cousins en zijn originele rugzak terecht in het Passchendaele Museum.