Scherven brengen geluk – rituele depositie in Romeinse site Vrasene

Rituelen uit het Romeins verleden

Deze vondst van deze dolium met maalsteen geeft ons een beeld rond rituelen uit de Romeinse tijd. In een landbouwgemeenschap met eenvoudige landbouwtechnieken is het afsmeken van zegeningen van de goden een must. De maaltsteen en de dolium of voorraadpot verwijzen naar vruchtbaarheid en de hoop op goede oogsten. De dolium zou ritueel begraven zijn, waardoor we ook meer inzicht kunnen krijgen in de cultuur van de Gallo-Romeinen. Dolia werden vaak afgesloten door bijvoorbeeld een maalsteen. Maalstenen werden in die tijd in het Duitse Eifelgebied of het Centraal Massief in Frankrijk vervaardigd. Deze steen toont de netwerken tussen verschillende gebieden aan binnen het Romeinse rijk. Dergelijke massieve stenen werden vervoerd via ver ontwikkelde heirbanen die de Romeinen aanlegden.

1. Geloof en bijgeloof bij de Gallo-Romeinen. Het gaat over de opgraving van een volledige dolium met een maalsteen als deksel.
  2. Potentie van dieper wetenschappelijk onderzoek. Deze dolium werd ook wetenschappelijk onderzocht (enzymenonderzoek) waardoor we nu meer weten over de vele functie van de voorraadpot (container en aardewerk voor zuivelproductie).
  3. Ook de herkomst van de maalsteen legt de gangbare Romeinse handelsroutes bloot.

Met Erfpunt willen we een nieuw educatief initiatief nemen, de archeologische koffer. Via de koffer, met enkele regionale erfgoedobjecten, kunnen leerlingen in de klas kennis maken met archeologie. Dit gebeurt aan de hand van begeleidende onderzoeksvragen die op voorhand door ons zijn opgesteld. Ze leren ook wat bij over de rijke regionale geschiedenis van het Waasland in een bredere historische context. Deze koffer willen we aanbieden aan het secundair onderwijs. Informatie rond de dolium kan gebruikt worden binnen dit archeologisch atelier.

Romeinse tijd

Vrasene (Beveren-Waas)